Тақырыбы: «Өткенге сеніп – болашақты құрамыз»
Мақсаты: Қазақстан қоғамын жаңғыртуда Алаш қозғалысының тәуелсіздік мұраттары үшін күрестегі рөлі мен маңызын ой-талқыға салып,болашаққа деген көзқарасты айқындау және өзара пікір алмасу.
Өтілу барысы:
Жүргізуші:
— Өткенді ескермей болашақты құру мүмкін емес. Биыл елімізде «Алаш» партиясы мен Алашорда үкіметінің құрылғанына 100 жыл толуы аталып өтілуде. Алаштықтар армандап өткен тәуелсіздікке қол жеткізген заманда осындай маңызды датаны ескерусіз қалдырғанымыз ұрпаққа сын болар еді. Елімізде өтіп жатқан түрлі іс-шаралар негізінде бүгінгі күні туған жерге тағзым ретінде 150 жылдығын атап өткелі отырған мектебімізде «Өткенге сеніп – болашақты құрамыз» тақырыбында ұйымдастырылған диалогтық алаңға ауданның жас тарихшылары бас қосып отыр. Сіздерге ең алдымен киелі қара шаңыраққа қош келдіңіздер дейміз.
Біздің бүгінгі мақсатымыз, Қазақстан қоғамын жаңғыртуда Алаш қозғалы-сының тәуелсіздік мұраттары үшін күрестегі рөлі мен маңызын ой талқыға салып, болашаққа деген көзқарастарын айқындау және өзара пікір алмасу.
Тарих- өткенге сабақ, келешекке өнеге демекші, диалогтық алаңның кіріспе бөлімі тарих пәнінің мұғалімі Е.А. Каженовтің «Алаш партиясының құрылғанына 100 жыл» баяндамасымен басталады, соған назар аударуларыңызды сұраймын.
— Құрметті әріптестер! 2017 жыл — Қазақстан үшін айтулы жыл. Қазақ халқының болашағы жолында саяси күрес додасына түскен, қазақ интеллигенциясының көрінісі болған Алаш қозғалысына – бір ғасыр. Тарих өткен өмірді сөз еткенімен бүгінге және болашаққа қызмет етеді.
Ақын Ә. Тәжібаев: «Диалог – тек алма –кезек сөйлеу емес, ойдың соғысы, ой мен ойдың жалындауы, мінез бен мінездің найзаласуы, идея мен идеяның қылыштасуы» – деген сөзін басты құралға алып, еркін сөзжарысқа түсе алатындарыңызға сенімдімін. Олай болса, диалогтық алаңның негізгі бөлімі «Өткенге сеніп – болашақты құрамыз» тақырыбын басшылыққа ала отырып, сыр– сұхбатымызды бастайық.
-Алаш партиясына – 100 жыл
Қазақтың темірқазығы – Алаш десек,
Алаш несімен бізге қымбат? — деген сұраққа жауап іздеп көрейік.
Қазір Алаш тарихы кеудесінде жаны бар, бойында қаны бар кез келген отандасымызды ойландыратыны, толғандыратыны рас. Неге?
Біріншіден, олар бүгінгі болмысымызды, қадір-қасиетімізді сол кезбен салыстырады. Екіншіден, сапалы жаңаруда ұлттың «алпыс екі тамырына» әсер беретін Алаш жолын қалайды. Біз әлеуметтанушы емеспіз, бірақ қарапайым байыпқа салсақ, байқайтынымыз: ұлт тарихын жақсы білетін 10 адамның 9-ы Алаш десе «ішкен асын жерге қоятыны» рас. Бұған, әрине, қуанамыз. Үзілмеген үміт үшін, жалғасқан рухани-тағылымдық сабақтастық үшін алаш бізге қымбат екені ақиқат. «Керегеміз – ағаш, ұранымыз – Алаш» дейтін біз үшін ол əрқашан қазақ идеологиясының темірқазығы болып келді, бола береді де.
-«Алаш тағылымы» дегеніміз не?
Ол – иман мен тазалық, ой мен істе бірлік» дейді. Абай не деуші еді: «Бірлік – ақылға бірлік». Демек, Алаш рухты азаматтардың да айтары осы: ой мен істе бірлік керектігі. Біз осыны жадымыздан шығармасақ керек-ті. Бұл Елбасының айтып отырған басты қағидасы еліміздегі бірлік, тұтастық, тұрақтылық ұғымымен ұштасып отыр
Алаш қозғалысының 90 жылдығы туралы белгілі ғалым Тұрсын Жұртбай Алаштану идеясында тарихшылардың да, әлеуметтанушы-лардың да толық тұжырымдама жасай алмағанын айтқан екен. «Осы уақытқа дейін Алаштың тарихы қаншама зерттелді. М. Қойгелдиевтің 4 кітабы шықты. Өзім «Ұраным – Алаш» кітабын бітірдім. Сондағы білгенім, Алаш идеясы бес түрлі нәрсеге тоқталады екен. Біріншісі – жер. «Жерсіз Отан жоқ. Қашан қазақтың өзі өркениетке ілігіп, техниканың тілін меңгергенше, жерді жекеменшікке беруге болмайды». Бұл – Әлихан Бөкейхановтың сөзі. Екінші идеясы – жердің асты-үстіндегі бір түйір тас осы Алаш мемлекетінің игілігіне жұмсалуы керек. Үшіншісі – бір уыс жүн қазақ халқының үстіне тоқыма боп тоқылуы керек. Бұл да Әлихан айтқан ой. Төртіншісі – тіл, дін үстем-дігі. Бесіншісі – дәстүрге негізделген заң мен тәуелсіз ғылым арқылы жапондар сияқты ұлттық, демократиялық мемлекет құру» дейді. Қандай керемет, озық ойлары бүгіні және болашақпен үндесіп жатқанын өзектілігін жойған жоқ мойындамасқа болмас. Бесеуі де ұлттық идея негізі. Бес идея да халыққа қажет. Бұл ойды Әлихан Бөкейхановтар осыдан 100 жыл бұрын айтып кеткен. Әлі де өзектілігін жойған жоқ.
Белгілі жазушы Төлен Әбдік: «Өзін-өзі билеген ел ғана дамиды. Ал тәуелсіздік – ең бірінші құндылық. Олай болса, осы тәуелсіздіктің артында Алаш тұр» деген екен. Алаш қайраткерлері осы азаттықтың жолында күресіп, құрбан болды.
-Алайда, қазаққа өзін құрбан етуден артық биіктік бар ма? — дер едім
Ендеше, біз Алаш идеясы, Алаш тағылымы дегенде, неге шет қалып қоямыз?
Алаш қозғалысының көрнекті қайраткерлері Уәлитхан Танашевтың, Жанша Сейдалиннің, Айдархан Тұрлыбаевтың, Ыбырайым Жайнақовтың, Асылбек Сейітовтің, Әзімхан Кенесариннің, Сейдәзім Қадырбаевтардың да ұлт пен тарих алдындағы еңбектеріне лайықты баға беру, құрмет көрсету — біздің тарихи жадымыздың беріктігі мен азаматтық адалдығымыздың айғағы болмақ. Есімдері аталмаған қаншама азаматтар XX ғасыр басындағы отаршылдық қамытындағы халқы үшін бастарын бәйгеге тікті. Олар сол ерен істері не марапат алмақ түгілі, жеке бастарына қауіп төндіріп алды. Кеңес өкіметінің саясаты бастапқыда ыдырату мақсатында Алаш қайраткерлерін бауырына тартқан болып, диктатурасы күшейгенде оларды қуғын-сүргінге ұшыратты. Алаштың атымен ұлы іс бастаған оның қай тұлғасы да құрмет пен марапатқа әбден лайық. Біздің құрметіміз бен марапатымыздың белгісі — олардың ұлт алдындағы еңбектерін бағалау, оны ұрпақтың рухани уызына айналдыру. Бұл, түптеп келгенде, өзіміздің ұлттық санамызды қалыптастыру, ел алдындағы перзенттік парызымызды орындау, ұрпағымызға ұлағат дарыту болмақ.
-100 жылдық межені, яғни Алаш тойын қалай атап өткеніміз абзал? Алаш аманатын бүгінгі жас ұрпаққа кеңінен насихаттайтын күн туды. Ол үшін істі неден бастағанымыз, қалай дәріптегеніміз жөн?
Менің ойымша, мектептерге Алаш арыстарының есімдерін беруден бастасақ, ұтарымыз көп болмақ. Тарихи әділдікке жүгінсек, біздің азаттығымыз бен тәуелсіздігіміздің артында – Алаш ардақтылары тұр. Ендеше, неге жас ұрпақты тәуелсіз санамен тәрбиелеу үшін, олар оқып жүрген «білім ұясына» Ә. Бөкейхан, А. Байтұрсынов, М. Дулатов, Х. Досмұхамедов және т.б. есімдері берілсе, әрине Алаш арыстарына сол мектептерінде мұражай ашса нұр үстіне нұр болар еді. Сонда өзінің ата тарихын білген елдің баласы саналы, өрелі, отаншыл болып өсетіні сөзсіз. Алаш зиялыларының қай қырын алсақ та бүгінгі ұрпаққа үлгі, өнеге, яғни жасампаздық рухын ояту үшін аса қажет. Бұл төменнен бастау алып, өткенге сенім артып, болашақты құрамыз дегенді білдіреді.
-Алаш тақырыбын көтеру қажеттілігі неге керек?
Алаш қозғалысының басында 100-200-дей ғана адам болуы мүмкін. Соған қарамастан, шағын ғана топ бүкіл қоғамды соңынан ерте білді. Сол кездің өзінде-ақ бүгінгі күннің идеологиясын қалыптастырып берді десек қателеспейміз. Бүгінгі таңда, сол идеологияны жалғастырушы тәуелсіз Қазақ елінің ұландары дер едім.
Қорытынды: Осыдан 100 жыл бұрын құрылған Алашорданың бүгінгі бейнесі – Тәуелсіз Қазақстан. Ал бүгінгі Қазақстанның алып жері Алаш арыстарының аманаты. А. Байтұрсынұлының сөзімен айтқанда «Ел бүгіншіл, менікі ертең үшін», Мағжанның тілімен айтқанда «Мен жастарға сенемін» деп болашақ ұрпақ үшін тәуелсіздіктің алғышарттарын жасап кеткен. Бұл кезеңнің тарихы тағылым мен сабаққа толы. Мұның бәрі бізге тарихтан сабақ алуға, өткеннен тиісті қорытынды жасай білуге шақырады.
Әдебиеттер тізімі:
1.Алаштың жолы.// Уикипедия — ашық энциклопедиясынан алынған мәлімет
2.Бектас Г. Алаш—қазақтың темірқазығы //Айқын, 2017, 20 қаңтар.
3.Қойгелдиев М. «Алаш» қозғалысы. – Алматы: Мектеп, 2008. – 480 бет.
4.Нұрпейісов К. Алаш һәм Алашорда. – Алматы, 1995.
ШҚО, Аягөз ауданы, Мамырсу ауылы
«С. Ғаббасов атындағы ЖББОМ» КММ
тарих пәнінің мұғалімдері
Джексенбаева Баян Кинаятовна,
Каженов Ернар Айтказинович