Дәрумендер және олардың маңызы. Үш тілде құрастырылған сабақ жоспары

0
3004
«Мен осындай баламын» тәрбие сағаты

Сабақ  үш тілдік негізінде құрастырылған

  Teacher’s Name:  Karimsakova  Akbilek  Nurtanovna
grade:  9«А» Attended:15     Absent: 0

Сабақ тақырыбы

Тема урока

The theme of the lesson:

Дәрумендер және олардың маңызы. Суда еритін және майда еритін дәрумендер

Витамины и их значение.Водорастворимые и жирорастворимые витамины

Vitamins and their value. Water-soluble and fat-soluble vitamins

During the lesson, the goal to achieve

Цели обучения, которые достигаются на данном уроке

8.1.2.5.Адам ағасындағы дәрумендердің маңыздылығын сипаттау.

8.1.2.5. Increasing the importance of vitamins in the human body

8.1.2.5. Повышение значимости витаминов в организме человека

8.1.2.7.Тағамдарда «С»  дәруменін анықтау

8.1.2.7. Determination of vitamin «C» in products

8.1.2.7. Определение витамина  «С» в продуктах

Lesson objectives:

Цели урока:

  Барлығы үшін:

Дәрумендер және олардың маңызы жайлы сипаттайды.

Describes the vitamins and their importance.

Описаны витамины и их значение

Оқушылардың көпшілігі үшін.

-Оқушылар ағзаға дәрумендер не үшін керек екендігін талдайды.

-Суда еритін дәрумендер мен майда еритін дәрумендерді анықтайды.

Кейбір оқушылар:

-Оқушылар ағзадағы дәрумендердің  қызметімен олардың жетіспеушілігінен туындайтын ауруларды талдайды.

Еvaluation сriteria:

Критерии оценивания

§  Суда еритін дәрумендер мен майда еритін дәрумендерді анықтайды.

§  determine water-soluble vitamins and fat-soluble vitamins

§  Определяют водорастворимые витамины и жирорастворимые витамины

Оқушылар ағзаға дәрумендер не үшін керек екендігін талдайды.       .

Language objectives:

Языковые цели

 

 

 

Пәндік  лексика и терминология:

Scurvy                                                 hypovitaminosis

healthy gym                                        beriberi

lipid-soluple

rickets,                                                water-soluble

hypervitaminosis                                vitamin

Interdisciplinary communication

межпредметные

связи

медицина және ағылшын

медицина и английский язык

medicine and English, Chemistry,Russian.

 

Previous education

Предварительные знания

 

 

Immunity and vaccination in 7 grades.
  Procedures:
Planned things Teacher s activity Learner s activity  

Organizational moment

3 minutes

 

 

— Good morning!

I’m very glad to see you! How are you today?

What date is it today? Who is absent today?

Divide into three groups by collecting the puzzle are divided into three  pieces about fruits

Gives assessment cards to each group

-You should write down your points in your assessment cards

Division into a group of fruit:      Apple   тобы

Bananas тобы

Orange тобы

S play with «Puzzle» ,  they are divided into 3 groups by connecting picture

The captain of each groups summarize points at the end of the  lesson

 

Lesson opener question. “Brainstorm”

answer the crossword:

4 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Beginning

3 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Learning new material.

7 min

minutes

 

 

Middle part

5 min

 

 

 

Lab works –

Practical activity

7 min

 

 

 

Feedback

2 min

Homework

1 min

 

 

 

 

 

 

 

 

I . Now your task will be  fill the crossword

 «Brainstorm» speaking

 

 

What do you think what is the theme of our lesson?

II. Determine the aim of the lesson / speaking skill

Hand students a KWL chart and remind them to fill out the K and W parts of the chart with what do they know about the fruit and what do they want to know

  The theme of our lesson is “Vitamins”.

Today I will check your knowledge about vitamins in our life

 

Учитель показывает видеоролик о витаминах  для входа в урок

 

I.Pre-video questions in plenary

listening and speaking skills

II. Show the video

 

Method «ANAGRAM» 

English Russian Kazakh
water-soluble    
scurvy    
hypovitaminosis    
beriberi    
Rickets    
Lipid — soluble    

 

Descriptors:

Оқушылар үш тілде аудара алады.

I group: Rickets (мешел-рахит ауруына)

gives a description Сурет аурулардың

 II group: water-soluble gives a description

III group: scurvy gives a description

 

Сriteria assessment

 

Activity «Running dictation». works in pairs /reading, speaking, listening and writing skills

Short texts  made several copies. Put the copies up around the walls of the classroom.

The winning pair is the team that finishes first — although you need to check for mistakes. If there are mistakes, they must keep walking to check.

 

 

Descriptors

-write 3 sentences correctly – 3 point

-write 2 sentences correctly – 2 point

-write 1 sentence correctly – 1 point

 

 

 Play Game «Domino» (creating a chain of words through paper clippings)

 

Pre lab questions:

1. What is the function of vitamin C?
2) What kind of food products have high amount  of vitamin C?

Изучение устойчивости витамина «С»

Цель работы: обнаружить в соке витамин reading, speaking, listening and writing skills

«С» и убедиться в его настойке

I group

1.Раствор йода разведите водой до цвета крепкого чая.

2.Довабьте к раствору немного крахмального клейстера до получения синей окраски

3.Смешайте в пробирку 1 мл яблочного сока и 2 мл воды.

Обесцвечивание раствора свидетельствует о малом количество в растворе обесцветиться

(2 мин)

II group: Повторите опыт неразбавленным соком

III group: Прокипятите яблочный сок и вновь повторите опыт

Идет обсуждение увиденного

 

Feedback

Return to theme and the lesson objectives.

Teacher will check with students if they understand the lesson objectives and summarizing key points.reading, speaking, listening and writing skills

This topic helped me understand”…

Домашнее задание (Homework):

«Витаминдер» тақырыбында тест тапсырмаларын құрастыру

Each student names one thing they know and one thing they want to know about the fruit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

the group leader evaluates students in their groups

 

One of the students in each pair to walk (or run!) to read the passage on the wall. They remember some of the passage and walk back to their partner. They quietly dictate what they remembered to their partner, who writes it down. They then swap roles. Over several turns they will build the whole passage. This means they really do have to run back and forth because students will only remember three or four words at a time.

S evaluate themselves

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ПІКІР ҚАЛДЫРУ