Ұстазыма арналған мадақ сөз

Жаңа қоғамға рухани жан дүниесі бай,бойына ата-бабамыздың ізгілігі мен адамгершілігін,имандылығын сіңірген,дүниетанымы,талап-талғамы,білімі мен білігі жоғары жеке тұлға тәрбиелеуде ұстаз еңбегі ерекше. Сондай педагогикалық еңбектің шебері,сен мыңдаған шәкірттің жүрегіне жол тауып,ғылым-білім көшінде келе жатқан ізгі жанның бірі,өмірдегі ұстазым әрі әжем – Әнипа Есенжоловаға өзімнің ізгі ниетімді білдіргім келеді.

Әнипа Есенжолова 1948жылы 22желтоқсанда Қызылорда облысы Арал ауданында дүниеге келген. «Қазақ ССР Халық ағарту ісінің үздігі» болған әжем Арал ауданындағы №15 орта мектептің түлегі еді. Ол 1967жылы М.Мәметова атындағы педучилищені,1973жылы математика факультетін бітірген.Еңбек жолын Арал ауданындағы №71орта мектептен бастаған.

Ұлағатты ұстаз,тәжірибелі маман,жаны жомарт,пейілі дархан әжем менің өніп-өсуіме,тәрбинің шыңына жетуіне барын салған адам. Бүгінгі күнге дейін жеткен жетістігімнің барлығы осы әжемнің бағыт-бағдары,тілегі мен қолдауының арқасы деп білемін. Әжем маған өмірдің қыр-сырын білуге,сын қилы құбылыстарды терең түсінуге мұрындық болып,жан-дүниеме шуақ түсіріп,адамгершілікке баулыған ұстазым. «Ұстаздық еткен жалықпас,үйретуден балаға» деп Абай атамыз айтқандай,әжем,маған да басқаға да ақ пен қараны айыруды үйретуден жалыққан емес. Маған берген өмірлік бағытыңыз бен шынайы тілегіңіз үшін алғысымды айтып тауса алмаспын,сірә!

Себебі жүрегі мейірімге толы өмірлік ұстазым мадаққа да,марапатқа да лайықты. Олай дейтінім саналы ғұмырын ұрпақ тәрбиесіне арнаған апатайым – шәкірт жүрегіне жол таба білген ұстазым. Маған үйреткенді өзгеге де,өзге оқушыға үйреткенді маған да үйренкен әжем,ешкімді бөліп жарған емес. Әр оқушысын өз баласындай мәпелеп,жақсылығын асырып,жамандығын жасыра білген ардақты «Ана».

Ұстаз еңбегінің қыр сыры мол,қиын да жауапты,шығармашылық  еңбек екендігіне қарамастан ол үнемі отбасына да уақыт табатын. Әр кез жұмысына жақсы көңіл күймен кетіп,жадыраңқы көңіл күймен келетін. Өзінің жұмысын жақсы көргені соншалық бір де бір рет шаршадым деген сөз айтпайтын.

Әжемнің ерекшелігі әділдікті сүйетін,адам еңбегін адал бағалайтын,оны тәрбиелеуде батыл қадамдар жасайтын,тапсырылған жұмысты жауапкершілікпен және бар ынтасымен жасайтын керемет жан.

Құлағанда көтеріп,мойығанда қолдау көрсетіп,жылағанда жұбатып,қателескенде кешіріп,білмегенімді үйретіп,адам қатарына қосып,әр кез қолыңызды созғаныңыз үшін алғысым шексіз.Менің мақтанышым секілді,мен де сіздің мақтанышыңыз болу үшін барымды саламын.Сізді жерге қаратпаймын деп уәде беремін!Ізгі ниетпен немереңіз.

 

Бибақыт Ерсайынова

Тұран университеті

3 курс студенті

Журналистика әлеміне саяхат

Сан түрлі қырлары мен ғажайыбы бітпес мына өмір барлығымызға жұмбақ. Өзгелерден өзгеше болу, болмысы мен жан дүниесін әсемдікке толтыру, барлық жанның арманы. Өзіңе не керектігін,нені жүрегің қалайтындығын білетін адам, әрқашан жетістікке жетпек. Өмірің мәнді болсын десең, әрине, таңдай да, талғай да білу керек.  Болашағыңның жарқын болуының бірден бір себебі, өмір бойы айналысатын сүйікті нәрсеңе байланысты екенін білгенің жөн. Ол дегеніміз әрине, мамандықты дұрыс таңдай білу. Ал сен, ең қызықты, ең мықты мамандық түрін білгің келе ме?  Жұдырықтай жұмылса жер жаһанды көтеретін журналист қауымын үздіктердің үздігі дер едім.

Журналист–әлемде болып жатқан алуан құбылысты зерттеп, саралай алатын, мақсаткер, халық мұңы мен қуанышын сөзсіз ұғатын нағыз кәсіп маманы. Төртінші билік иесі болған бұл мамандық иелері  халықтың ең сенімді жанашырлары. Қаламың мен қағазың арқылы қорғансызға пана болып, әділеттік тапқанда, біреудің бақытты болуына себепші болғанда бұл мамандықтың құдіретін сезінуге болады. Тіл жансызды жандандырады, әлсізге күш береді, мықтыны ойсыратады. Мықты журналист болу тікелей тілмен тығыз байланысты.  Тілінде тазалығы бар, сауатты, сөзі салмақты журналисттің жұмысы мен еңбегі қашан да биік бағаланады. Журналист болу үшін бойында  қайсар, пысық, шапшаң, сабырлылық деген сияқты қасиеттер   болу керек. Журналистика мамандығы қызығы мен қиындығы қатар жүретін жан – жақты мамандық. Бұл мамандықты игеру үшін әрине, ең бастысы ниет пен қабілеттің болуы шарт. Журналистика мамандығын таңдай отырып,   радио, теледидар, газет, түрлі редакцияларда жұмыс жасауға болады. Бұл мамандықта қайсарлықты, жұмысқа тиянақты  қарауды, жауапкершілікті сезінуді үйренесің. Мықтылардың арасында жүріп тәжірибе алмасып, өзіңді шыңдауға кірісесің.

Журналистика мамандығының қоғамға тиер пайдасы өте көп. Себебі, журналист  халық пен биліктің алтын көпірі, халықтың айнасы.  Заңгерлер құқығымызды қорғап, дәрігерлер денсаулығымызды сақтайтын болса,  журналистер халықтың әрбір ауруына ем бола алады. Іштеріндегі астарлы ойы мен жан айқайын осы журналист қауымы бір – ақ сәтте жеткізеді. Соның арқасында қоғамның барлық сұрақтары жауапсыз қалмайды. Осындай  жауапкершілігі мол мамандық иесі атану үшін де батыл болу қажет.

Тәуекелге бара алатын болсаң,  қиындықты жеңе алатын болсаң, журналистика мамандығы сені есігін айқара ашып қарсы алады. Сөз саптауыңды дамытып, өзгелерден ерекше көзқарас қалыптастырып, дүниетанымыңды кеңіткің келсе, кітап оқы. Кітаппен дос болған адамның өзі де, сөзі де басқа. Әрине, кез – келген адам бұл мамандықпен келісе алмайды. Дегенмен, белгілі нысанға жетудің тоқсан тоғыз пайызы еңбектен тұратынын есте ұстағанымыз жөн.  Бар күшіңді салатын болсаң, еңбектенсең әлемнің мың есігі  жеңіс болып ашылады.

 

Бибақыт Ерсайынова

Тұран университеті

3 студенті

Сөздік қорды байытудың 6 жолы

Сөздік қорды байыту үшін өзім қолданатын 6 әдіс.

1. Кітап оқу . Бәрі айтып жауыр етсе де , » Кітап — үйреткеніне ақы сұрамайтын қазына » . Тек , таңдаудан мүлт кетпеңіз ! Мұқият оқу арқылы ерекше , сіздің сөз қолданысыңызда жоқ сөз тіркестерді блокнотқа жазып жүруді әдетке айналдырыңыз . Мағынасын түсінбеген сөзіңізді түсіндірме сөздіктен не гуглдан сөздің этимологиясы деп ақтарсаңыз 3 секунд жеткілікті . Нәтижесінде , +1 мағыналы , айрықша сөз тіркесі қоржыныңызда .

2. Айтыс көру . Ютубқа терерде сөз сайысшыларын биік пайыммен таңдаңыз . Айрықша тіркесті құлағыңыз шалса , видеоны тоқтатып , жазып алуға ерінбеңіз . Мұнымен іс бітпейді .Мәселен , пицца жасаудың рецебін мастер кластан көргеніңізбен , өзіңіз дайындап көрмесеңіз , оны жасай алатыныңызды не алмайтыныңызды білмейсіз ғой . Сол секілді , орайы келсе , өзіңізге ұнаған тіркесті жазғанда , біреумен сөйлескенде қолдану керек .

3. Аптасына бір рет газет — журнал оқу . Жазылып алдырмасаңыз да , ресми сайтынан іздеу . Мақалада автордың мақал — мәтелдi , статистиканы қалай үйлесімді қолданғанын көңіл сүзгісінен өткізу . ( » Егемен Қазақстан » , » Айқын » )

4. Айтары бар , сөз саптауы сауатты тележүргізушінің бағдарламасын көру . Мұнда да , есті сөзді ести сала , қойын дәптерге түртуді ұмытпаңыз ! Күнделікті қолданыңыз . ( » Тұлға » , » Парасат майданы » , » Асыл қазына » ) .

5. Тұлғалық қасиеттері дамыған , өмірде жетістікке жеткендермен сұхбаттас болуға асығыңыз !» Жақсымен бірге өткізген жарты сағат , жаманның өтіп кеткен    ғұмырындай » .

6 . Осының бәрін істей алмасаңыз , тым құрығанда , әлеуметтік желіде мәнді мәтін жазатын жандарға тіркеліңіз .

 

Бибақыт Ерсайынова

Тұран университеті

3 курс студенті

Диқаншы Қайраттың оқиғасы

Памфлет

Ш. қаласында Қайрат деген диқаншы болыпты. Ол отбасымен бидай егіп, оны тартып ұн жасаумен айналысатын көрінеді. Бірнеше жылдар бойы жасаған еңбегінің арқасында «Ш. қаласының құрметті азаматы» деген атқа лайық болыпты. Осы кәсібінің жемісі – аты бүкіл елге жайылып, халықтың ол отбасыға деген құрметі арта түскен көрінеді.

Күндердің бір күнінде ел басына күн туып, ел ішін жұт жайлапты. Халық ішерге ас таба алмай, балаларын асырай алмай, әбден тозып біткен көрінеді. Осындай қиын-қыстау кезеңде не істерін білмей ашынған жұрт, диқаншы Қайратты есіне түсіреді. «Оларда бізді асырай алатындай ұнның жеткілікті мөлшері болуы керек. Бізге соны тегін таратсын. Біз болмасақ, ұнын кім алар дейсің. Біздің арқамызда саудасын жүргізіп байып отыр» деп кеуделерін қағады. Бұл отбасы әр жыл сайын ерте көктемде жержыртып, бидайдың тұқымын себеді. Жаз бойы сепкен бидай тұқымын күтіп баптайды. Анасы баласының еңбегі зая кетпесін деп, алқапты құстардан, құрт — құмырсқалардан қорғап жүреді. Жаңбыр суымен өсетін бидай алқабы, үлкен еңбектің арқасында сары алтындай болып күзде пісіп жетіледі. Одан соң әкесі бидайды тартып ұн етіп шығарады. Бұлар еңбек етіп жатқанда, халық оларды аңдып, бұрыш-бұрыштан шыпшыңдап, үнемі сөз етіп отыратын. Мына ауыр жағдай қыспаққа алғанда, оның барлығын ұмытып, түк болмағандай қол жаюларын қарашы..

Диқаншы Қайрат отбасымен еңбектеніп жатқанда, халыққа біреу еңбек қылмаңдар деп пе? Әлде біреулер келіп қолдарын байлап кетіп пе? Еңбектенем деген адамға екі қолға бір күрек табылып-ақ тұрған заман ғой. «Болашақтарыңды ойламай, бүгінгі қарным тоқ, көйлегім көк, уайымым жоқ деп қана өмір сүріңдер» деп пе? Қызық…

Әділ сайлау

Мысал-ертегі

Жаздың шуақты күндерінің бірі болатын. Сол кезде құстар елінде жалпыхалықтық сайлау өтіп жатқан. Бір жас қарлығаш әкесімен оқудан қайтып келеді. Сайлаудың болып жатқанын естіп, пойыз станцияларға тоқтаған сайын сайлау бюросын іздеп, «мен де дауыс беремін!»  безек қағып жүр. Әкесі де: «біздің берген дауысымыз көп нәрсені шешеді ғой» деп әділ сайлаудан күдерін үзбеуде. Әрең дегенде сайлау бюросын тауып, қарлығаш дауыс бермекші болды.Сайлау парағында: сақал-мұрты бар, ақ басты журналист көкек; көзінде көзілдірігі бар, құстар тілінде сөйлей білмейтін кәрі қарға; бұрын соңды ешкім атын естімеген, мойнында алқасы бар жалғыз сауысқан тұрды.  Жас қарлығаштың өзі де болашақ журналист болған соң, көп ойланбай: «көзілдірігі бары ақылдырақ болса керек» деп кәрі қарғаға өз дауысын береді де, ел болашағына алаңдай пойызына мініп,сапарын жалғастырады.

Бірнеше күндерден соң үйіне жетіп, сайлаудың нәтижесін теледидардан естиді. Құстардың көбі кәрі қарғаға дауыс берсе де, қандай жолмен екені түсініксіз, бірақ билікке көкек ие болыпты. Әттең тонның келтесі-ай. Мына билікті қолына алған журналист көкек көреген, әрі тым әділ болса керек. Елдегі заң талаптарына өзгерістер енгізіп, жазаны күшейтуде. Құстарға теледидардан жолдауын тікелей баяндап, былай депті:

– Маған дейін билікте болған жолдастың арқасында сіздердің  әл-ауқаттарыңыз біршама жақсы көрінеді. Ендігі бізде жаңа басшымен, жаңа дәуір басталмақ. Сондықтан, халықтың несиесінің барлығы жабылады. Болашаққа бірге несиесіз қадам басайық! Ел тыныштығы үшін, еліміздегі әрбір құс өкілдерінің орны үлкен маңызға ие. Әсіресе, дүнген құстардың. Сол себепті, олар ең көп шоғырланған мекен біздің  еліміздің астанасы болмақ. Ғылымға ертеден-ақ үлкен көңіл бөлінуде. Химик ғалымдар құстар арасында ауа арқылы тарайтын ауруларды қосарластырып, оларға қарсы екпе ойлап тапсын. Ең бастысы, жемқорлықпен күресеміз. Себебі,соңғы уақытта құстар арасында ЖЕМқорлық көбеюде. Жемқорлықпен ұсталғандар өмір бойына темір торға жабылсын деп бұйырамын.

Бұрын-соңды мұндайды естімеген құстар не қуанарын, не жыларын білмей қалыпты. Ақ басты журналист көкек ел басқарғаннан бері, құстар елінде қой үстіне бозторғай жұмыртқалаған мінсіз қоғам орнапты деседі.

Бұл ән бұрынғы әннен өзгерек

«Can’t Take My Eyes Off You» яғни, «Көзімді сеннен алмаймын» деп аударылатын туынды ең алғаш рет 1967 жылы жарыққа шыққан. Боб Кру және Боб Гаудионың бірлесе отырып жазған туындысы. Тыңдармандар әннің атауын қайырмасының «I love you baby» деген алғашқы жолымен жиі шатастырады. Алғашқы орындаушысы «Four Seasons» тобының мүшесі Фрэнкли Вэлли болса да, халық Франк Синатраныңфото ғаламтордан орындауындағысын сүйсініп тыңдайды. Сондықтан болар көптеген адамдар әнді Синатраның туындысы ретінде қабылдап, қателесіп жатады. Аталмыш ән XX ғасырда «Billboard Hot 100» әндер тізбегінде үздік үштікке енсе, кейіннен «Алтын таспа» марапатына ие болды.

Әуезді әнді тыңдар болсаңыз,өзіңізді құдды бір американдық фильмдердегі көшелерде серуендеп жүргендей және дәл сол фильмдегі басты рөлдегі жолы болған адам ретінде сезінесіз. Әннің ырғағы тез де емес, тым баяу да емес. Құлаққа жағымды,жүрекке қонымды.

Қазіргі таңдағы техниканың дамығанының әсерінен, заманауи әндердің өңделуі бұрынғыға қарағанда әлдеқайда өзгеше. Дәл осы ән де, заман талабына сай өзінің өңделген нұсқасында жанданып, қайта өмірге келгендей. Жаңа нұсқасын тыңдасаңыз да, түрлі аспаптармен сүйемелденген ескі нұсқасын тыңдасаңыз да, еш өкінбейтініңізді айтқым келеді. Аталмыш әнді «ғұмыры ұзақ туынды» деп толығымен айта аламын. Себебі, 1978 жылдан бері бүгінгі күнге дейін «Фанатки на завтрак не остаются», «Охотник на оленей», «Сын маски», «Люцифер» секілді көптеген кинофильмдерде шырқалып, күні бүгінге дейін өз тыңдармандарын жоғалтпай келеді.

Гүлманат Райымбаева

Әлемдегі ауа сапасы туралы статистика сөйлесін

Күнделікті тыныстап жүрген ауа сапасы бойынша қандай ақпарат білесіз? Статистикаға жиі жүгінесіз бе?

Ауаның ластануы бүгінде әлемді алаңдататын мәселеге айналып отыр. ДДСҰ-ның мәліметіне сенсек, әр жыл сайын ауа ластануы әсерінен әлемде 7 млн адам қаза табады. Олардың көбі 15 жасқа дейінгі балалар.

Әлемде  адамдардың 91%-ы ауасы ластанған, өмірге қауіпті аймақтарда өмір сүруде. World Live Air Quality рейтингі бойынша ауа сапасы өте төмен елдер үштігіне: Пәкістан, Үндістан және Бангладеш кіреді. Бұл елдердің ауасы жоғарғы деңгейде ластанған. Сондықтан, өмір сүру үшін қауіпті болып саналады.

Сонымен қатар, аталмыш рейтингте ауа сапасы жоғары мемлекеттер де көрсетілген. Пуэрто-Рико, Жаңа Каледония және АҚШ-тың Вирджин аралдары көш бастап тұр. Бұл жерлер әлем бойынша ауасы ең таза аймақ болып табылады.

Ал біздің елімізге келер болсақ, Қазақстан 2020 жылы ауасы таза емес мемлекеттер арасында 32-орынға жайғасқан.

Ауа ластану көрсеткіші әрдайым өзгеріс үстінде. Мысалы, (12 маусым) Нұр-Сұлтан қаласы ауа ластану индексі бойынша әлемдік рейтингте 80-і орында тұр. Статистикалық мәліметтерге сүйенсек, астанамыз ауасы лас қалалар қатарында бүгінгі күнге дейін көш бастап келеді. Оны ҚР экология, геология және табиғи ресурстар министрлігі әзірлеген ауа ластануы бойынша аймақтар картасынан байқауға болады:

фото жеке архивтен

Сонымен қатар, ауа ластану рейтингісінде алдыңғы орындарды еліміз бойынша Атырау, Қарағанды, Теміртау қалалары алады.

Ауаның ластануы адам денсаулығына үлкен қауіп алып келеді. Ауасы лас аймақта ұзақ уақыт қоныстанған адамда өкпе аурулары, бронхылық демікпе, аллергиялық ринит секілді созылмалы аурулар пайда болады.

Гүлманат Райымбаева

Арт-индустриядағы қаржыландыру тетіктері

Өнер индустриясын қаржыландырудың негізгі көздері Бюджеттің қаржыландыру көздері: әр түрлі деңгейдегі бюджеттер; мақсатты бағдарламалар; мемлекеттік гранттар; қаржылық және салықтық жеңілдіктерге негізделген жанама қаржыландыру. Қаржыландырудың бюджеттен тыс көздері: кәсіпкерлік қызмет; халықаралық бағдарламалар (сыйлықтар, гранттар, стипендиялар); инвестициялар (жеке капитал); демеушілік; қайырымдылық. Бұл көздердің барлығы кез-келген мәдени мекемені қаржыландыру көзі бола алады. Заңнамаға сәйкес бюджеттен тыс көздерден қаражаттың түсуі бюджеттік қаржыландыру көлемін азайтуға негіз болып табылмайды.

Мемлекеттің мәдениетті және мемлекеттік мәдени саясатты қаржыландырудағы рөлі Мәдениет саласын дамытуға мемлекеттің қатысуы мемлекет дамуының көрсеткіші болып табылады. Дамыған демократиялық мемлекет мәдени саланы қолдауы керек және оған қысым жасамауы керек. Мемлекеттің мәдениетті дамытудағы рөлі мәдениетті қаржыландыру тетіктерін ұсынуды (оның барлық бағыттары бойынша мәдени саланың жан-жақты дамуын қамтамасыз ететін жағдайлар жасау) қамтамасыз ететін мемлекеттің мәдени саясатында көрінеді. Мемлекеттің қаржыландыруға қатысуы тікелей немесе жанама болуы мүмкін. Тікелей қаржыландыру — бұл мәдени саланы дамытуға әр деңгейдегі бюджеттерден қаржы бөлу. Жанама қаржыландыру дегеніміз — мемлекет тарапынан мәдениет саласындағы бюджеттен тыс көздерден қаражат тарту үшін жағдайлар жасау.

Мәдениет объектілерін қаржыландыру негізінен әр түрлі деңгейдегі бюджеттердің есебінен жүзеге асырылады. Мәдениет ұйымдарын бюджеттік қаржыландыру үлесі орта есеппен 50-ден 80% -ке дейін құрайды. Тікелей бюджеттік қаржыландыру тек ұлттық мәдени нысандарға және мемлекеттің пікірінше, мәдениет салаларына қатысты басымдыққа қолданылады. Мәдениет объектілерін қаржыландыру олардың қызметінің нәтижелері бойынша және тұтынушылар үшін де, демеушілер үшін де олардың тартымдылық дәрежесін бағалау негізінде жүзеге асырылады[1].

Әлемдік тәжірибе және мәдени қаржыландырудың негізгі модельдері мемлекеттік маңызы жоқ мәдени нысандар мен жобаларды қаржыландыру үшін қаржыландырудың келесі әдістері қолданылады: гранттарды бөлу; субсидияларды делдал үкіметтік емес ұйымдар (қайырымдылық қорлары, қоғамдық ұйымдар мен бірлестіктер) арқылы бөлу;  кәсіпкерлік секторымен серіктестік (ірі компаниялармен қатынас мемлекеттік деңгейде орнатылған); мәдениетті субсидиялаудың ведомствоаралық бағдарламалары; арнайы салықтар; бюджеттен тыс көздерден қаржыландыру (мысалы, ұлттық лотереялардан және спорттық ставкалардан түскен түсімдер).

Әлемдік тәжірибе және мәдениетті қаржыландырудың негізгі модельдері мәдениет саласындағы қаржыландыратын ұйымдар мен жобаларды қаржыландырудың еуропалық моделінде Мәдениет министрлігі ұсынған мемлекеттің қоғамдық ұйымдармен және басқа да қызмет салаларымен тығыз ынтымақтастыққа негізделген әдістер қолданылады. Мақсатты қаражат жинау әр деңгейдегі бюджеттерге мәдениет саласындағы ұйымдарды және әр түрлі мәдени жобаларды кейіннен қаржыландыру үшін жүзеге асырылады. Соңғы жылдары Еуропа елдері мәдени ұйымдардың коммерциялық қызметін дамытуға баса назар аударуда. Мемлекет мәдени ұйымдарды өз бетінше коммерциялық қызмет жүргізуге шақырады (дүкендер, кафелер ашу, үй-жайларды жалға беру және т.б.).

Қаржыландырудың американдық моделі жеке капиталдың мәдениет саласына заңнамалық негіз (жанама қаржыландыру) арқылы келуі үшін осындай жағдайлар жасауға негізделген. Мәдениетке инвестициялардың пайызы: 5% — мемлекеттік субсидиялар, 95% — мемлекеттік емес көздер (соның ішінде мәдениет ұйымдарының тәуелсіз кірістері). Мәдениет саласындағы басымдықтарды анықтаудан және болжаудан бас тарту тән, шығармашылық өзін-өзі ұйымдастыратын және өзін-өзі дамытатын организм ретінде қарастырылады. Бұл тәсіл арқылы ақша сұраған әрбір адам өтініш пен тиісті негіздеме бойынша оны алуға мүмкіндігі бар. Әлемдік тәжірибе және қаржыландыру мәдениетінің негізгі модельдері.

Мәдениетті қаржыландыру түрлері:

  1. Романский — федералдық бюджеттен қаржыландыру басым. Франция, Италия үшін типтік.
  2. Неміс тілі — жергілікті бюджеттерден және тәуелсіз құрылымдар мен қорлар арқылы қаржыландыру басым. Австрия, Германия, Скандинавия елдеріне тән.
  3. Ағылшын-америкалық — жанама қаржыландыруға негізделген (жеке капиталды тарту және заңнамалық база арқылы мәдени ұйымдардың тәуелсіз коммерциялық қызметін ынталандыру). АҚШ, Ұлыбританияға тән. Әлемдік тәжірибе және қаржыландыру мәдениетінің негізгі модельдері[2].

Қаражат жинау Қор жинау — бұл коммерциялық емес жобаларды іске асыру үшін әр түрлі көздерден қаражат тарту және жинақтау қызметі. Жобалық фандрайзинг — жобаларды іске асыру үшін қаражат жинаудың бір түрі — бұл жобаны ұйымдастырушылар үшін де, қаржыландырушы тарап үшін де ыңғайлы нысаны болып табылады (қаражатты пайдалану үшін нақты белгіленген мақсаттардың болуымен, тарту мүмкіндігімен сипатталады) жобаға қатысудан нақты пайда алу, минималды шығындармен қаражаттың едәуір мөлшері …) Операциялық фандрайзинг — бұл коммерциялық емес ұйымдардың ағымдағы шығындарын жабу үшін қаражат жинаудың бір түрі — аз тиімді түрі (алынған қаражат нақты мақсатқа ие емес, бұл донорлардың қызығушылығын төмендетеді).

Қаражат  жинаудың сәттілігін қамтамасыз ету шарттары:

  • Жобалық құжаттаманың сапасы — оның айқындығы және әлеуетті донор үшін тартымдылығы.
  • Жоба үшін әлеуетті донорларды дұрыс таңдау — донордың мүдделері жоба тақырыбымен сәйкес келуі керек.
  • Жобаны ұсынудың сапасы — жобаны ұсына білу керек (жоба кіммен және қалай ұсынылатыны маңызды, донордың ішкі уәждерін түсіну керек және осы мотивтер негізінде) донорға оның жобаға қатысуының артықшылықтарын көрсете білу).
  • Донордың жобаға қатысу тетіктерінің «ашықтығы» — донорлық қаражаттың дұрыс жұмсалуына және донордың мақсаттарын жүзеге асыруға кепілдік беру қажет.

Ақша жинауды ақпараттық қолдау деп әлеуетті донорға жобаның және оны ұйымдастырушылардың толық (толық) таныстырылымын беретін құжаттар мен материалдарды әзірлеу, дайындау және рәсімдеу түсініледі.

Жобаны ақпараттық қолдау мыналарды қамтиды:

  • Жоба (жобалық құжаттама + жобаның қысқаша мазмұны).
  • Жоба жүзеге асырылатын ұйымның жарғылық құжаттары.
  • Ұйымның қысқаша сипаттамасы немесе жоба авторының түйіндемесі.
  • Ұйым немесе жоба авторлары туралы медиа материалдарды таңдау.
  • Кері байланыс орнатуға арналған визиткалар.
  • Қосымша мультимедиялық материалдар, фото және видео материалдар, сипаттамалар және т.б.
  • Донордың жобаға қатысудан түсетін артықшылықтарын сипаттайтын құжаттар жиынтығы (қажет болған жағдайда).

Ақша жинауды ақпараттық сүйемелдеу Ақша жинауды ақпараттық қолдау сонымен қатар қаражат жинау қызметінің барысы мен нәтижелері туралы ақпаратты, яғни: — донорлар (оның ішінде әлеуетті донорлар) туралы мәліметтер; — донорлармен хат алмасу (барлық ұсыныстардың, хаттардың, жауаптардың көшірмелері); — жедел талдау деректері (кездесулер мен қоңыраулар туралы ағымдағы ақпарат); — әрбір әлеуетті донормен жұмыс барысын сипаттайтын ақпарат (байланыс күндері мен нәтижелері, корреспонденциялар, уәделердің мазмұны және т.б.); — алынған қаражат туралы ақпарат (яғни шот нөмірлері, түбіртектер, аудару және қабылдау күндері, қаражат мөлшері, алғыс хат жіберілген күн).

Ақша жинау компаниясын ұйымдастыру және жүргізу Қор жинау компаниясының кезеңдері:

1-кезең-жоспарлау, қаражат жинау тұжырымдамасын әзірлеуді көздейді. Бұл кезеңде мыналар қажет: донорлар шеңберін анықтау, әрқайсысына құжаттар пакетін дайындау; қаражат жинау түрлерін таңдау; қаражат жинауға қатысатын адамдар шеңберін анықтау және олардың арасындағы өкілеттіктерді бөлу; ресурстармен қамтамасыз етуді талдау; қаражат жинауға шығындарды анықтау; қаражат аударылатын ағымдағы шот жасаңыз.

2-кезең -іске асыру. Кезең мыналарды қамтиды: қаражат жинауға жауапкершілікті белгілеу; қаражат жинауды жүзеге асыруға қаражат бөлу; донорлармен жұмыс.

3 кезең -бақылау. Кезең мыналарды қамтиды: қаражат жинауды жүзеге асыру барысын бақылау; болған өзгерістерді ескере отырып жоспарларды түзету. Ақша жинау компаниясының кезеңдері:

4-кезең-талдау.Ол мыналарды қамтиды: — компания кезеңдерінің тиімділігін анықтау; — соңғы нәтижелердің тиімділігін бағалау. Болашақта қателіктерге жол бермеу үшін талдау қажет. Науқан кезінде іс-шаралар қаншалықты тиімді болғанын түсіну маңызды. Ақша жинау науқанының кезеңдері: Талдау үш негізгі сұраққа жауап беруі керек: алға қойылған мақсаттар жобаның объективті қажеттіліктеріне қаншалықты сәйкес келді; алынған тиімді болды (қаржылық, уақыт, материалдық)[3].

Фандрайзингтік компанияны ұйымдастыру және жүзеге асыру Фандрайзингтік компания құрудың оңтайлы мерзімі қаражат ізделініп жатқан жобаның негізгі қорытынды оқиғасына дейін 6-9 айды құрайды. Бір жарым жылдан кейін ауқымды жобаларға қаражат іздеуді бастау керек. Толық әзірленген жобалық құжаттама қаражат жинау компаниясы басталғанға дейін 4-6 ай бұрын болуы керек. Ақша жинау науқаны шеңберіндегі іс-шараларды жоспарлау және жүзеге асыру кезінде мәдени жобаларды жасаушылар ақша сұраушылар емес, әлеуметтік серіктестік туралы екенін есте ұстаған жөн. Маңызды жағдай — бұл мінез-құлық стилі, өзін-өзі бағалау.

Демеушілік пен қайырымдылық Қайырымдылық — бұл қайырымдылықтың көрінісі (кедейлерге көмек көрсету) болып табылатын және қолдау алушылар тарапынан қаржылық немесе басқа міндеттемелерді білдірмейтін ақысыз қолдау. Мейірімді қолдау көрсету арқылы ерікті іс-әрекетті көрсетеді. Мәдениет және өнер саласындағы қайырымдылықты меценаттық деп атайды. Қайырымдылық жеке сипатта болады және қайырымдылықтың жеке талғамына, қалауына және тілектеріне байланысты. Қайырымдылықты қайырымдылық актісі ретінде ресімдеу, баланстан балансқа аудару, вексельдер төлеу, чек аудару[4].

Демеушілік және қайырымдылық Қайырымдылық мотивтері: адамның альтруизмі; Әлеуметтік жауапкершілік; біреудің әл-ауқаты туралы қамқорлық; өзінің мәдениетке қосқан үлесі үшін мақтаныш; өз мүмкіндіктеріңізбен экстази; онда әрекет ету мүмкіндігі үшін қоғамға ризашылық; қызметтің басқа саласында өзін-өзі жүзеге асыруға деген ұмтылыс; бейнені қалыптастыру; жарнама; салық жеңілдіктері.

Демеушілік және қайырымдылық Демеушілік (латын тілінен аударғанда — мен кепілдік беремін, кепілдік беремін) — бұл заңды тұлғалардың бір жағынан коммерциялық емес жобаны ұйымдастырушылар мен екінші жағынан коммерциялық компанияның келісіміне негізделген қызметі. Демеушілік — бұл өзара тиімді ынтымақтастық. Демеушілік қаражат бөлу, жабдық сатып алу немесе материалдық базаны қамтамасыз ету (бартерлік демеушілік), жобаны жарнамалау (ақпараттық демеушілік), сыйлықтар, марапаттар тағайындау және т.б. түрінде жүзеге асырылады. Демеушілік қамтамасыз етілетін жағдайлар тараптардың (демеуші де, алушы да) міндеттемелерін қамтитын арнайы келісіммен ресімделеді. Шарт екі жаққа да тиімді болуы керек.

Қазақстан демеушілік пен қайырымдылықты дамыту мәселелері

  1. Демеушілік пен қайырымдылыққа үстірт көзқарас (шешімдерді ерікті түрде қабылдау, тәжірибеге немқұрайлы қарау).
  2. Мәдениеттің бизнестен қашықтығы (бизнес мәдениетке, бизнеспен жұмыс істеуге қатысуы керек).
  3. Потенциалды донорлармен жұмыс жасай алмау (құжаттарды рәсімдей алмау, донорлардың мүдделері туралы түсінік жоқ).
  4. Қайырымдылық қызметі үшін жариялылықтан қорқу. Екіұшты қоғамдық пікір (позитивті қоғамдық пікір қалыптастыру керек) .Мәдени жобалар мен олардың донорлары туралы халықтың жеткіліксіз хабардарлығы.
  5. Мәдениет саласын басқарудың жеткіліксіз біліктілігі.
  6. Демеушілік және қайырымдылық саласындағы заңнаманың жетілмегендігі[5].

Қорытындылай келе,Мәдениет мекемелерінің қызметі тек мәдениет саласына арналған бюджеттік қаражаттан (ағымдағы ұстау бюджеттері және мәдениет пен өнерді дамытуға арналған қаражат) ғана емес, сонымен қатар салааралық және аймақаралық бағдарламалардан қаржыландырылуы мүмкін, тиісті бюджеттерге бөлек жолға енгізілген жергілікті интеграцияланған бағдарламалар.Көркемөнер индустриясында өндірісті жоспарлау кезінде мекеме басшысы дәл осы үдерістің тезірек жылжуына не көмектесетінін мұқият ойластыруы керек, тиімді өндіріске жағдай жасайтын шығармашылық өнімді қаржыландыру тетігі деп аталуы керек. Сондықтан нарықтық экономика жағдайында жұмыс жасау менеджерден жоғары сауатты және қаржылық саясатты сауатты жүргізуді талап етеді.Зерттеушілер атап өткендей, бір елдің бір мезгілде бірін-бірі толықтыратын модельдерді қолдана алуы маңызды. Елеулі айырмашылықтардың болуы мәдениет саласына қатысты мемлекеттік мінез-құлықтың нақты моделін, қаншалықты тиімді болғанымен, оны қарызға алуға немесе көшіруге болмайтынын қолдайды.

Қаржыландырудың оңтайлы моделін ол құрылатын мемлекеттің саяси, экономикалық және мәдени дәстүрлеріне сәйкес қана әзірлеуге болады.

Қазақстанда басым бағыттардың бірі болып жұмыстар жасау үшін мемлекеттік тапсырыс практикасын дамыту, сондай-ақ абсолютті қоғамдық маңызы бар немесе сол салалардағы сұранысты қанағаттандыруға бағытталған бағдарламалар мен жобаларды іске асыру болып табылады және нарық жеткілікті қызығушылық танытпайтын жанрлар.Бұл модель әмбебап болып табылады, яғни. жеке адамдарға ғана емес (белгілі жазушыларға, композиторларға, режиссерлерге, продюсерлерге), сонымен қатар федералдық, аймақтық және муниципалдық юрисдикцияға жататын шығармашылық ұжымдарға да қолданыла алады.

Мемлекеттік және муниципалдық шығармашылық ұжымдардың (оркестрлер, хореографиялық ансамбльдер, театр компаниялары, көркемөнер шеберханалары және т.б.) ағымдағы шығармашылық қызметін қаржыландыруға келетін болсақ, олардың өнер саласы мекемелерінің басшылары атап өткендей, олардың құрылтайшымен қарым-қатынасының негізі, келісімшарттық принципке негізделуі керек.

 

 

 

Пайдаланған әдебиеттер тізімі

  1. «Лан» баспасы;
  2. «ПЛАНЕТА МҰЗЫҚ баспасы»;
  3. 2010 Тулчинский Г.Л., Шекова Е.Л. Мәдениет саласындағы менеджмент: оқулық. 4-ші басылым;
  4. 2009 Чижиков В.М., Чижиков В.В. Әлеуметтік-мәдени басқарудың теориясы мен практикасы;
  5. 2008 журналы «Мәдениет мекемесі басшысының анықтамалығы» журналы «Art manager» журналы.

Екпе алып миллионер атануға бола ма?

Калифорнияда ковидке қарсы вакцина алған адам миллионер атанғаны рас па?

Әлемді жайлаған індетті жеңу үшін жаппай вакцинациалау жүргізілуде. Екпе салдыруға ерікті түрде келісіп отырған адамдар қарасы көп болғанымен, күмәнмен қарап отырғандар да бар. Бұл мәселенің шешімін шетелдік билік ойлап тапқан. Халықты вакцина салдыруға алып келетін күш Vax-a-Million лотереясы болып табылады. Аталмыш лотереяны Devine компаниясы COVID-19 вакцинасын насихаттау мақсатында бастаған. Кем дегенде бір вакцина алғандар автоматты түрде қатысушылар тізіміне енгізіледі. Ғажап емес пе?

фото жеке архивтенСонымен, миллионер атанған адам кім?  Огайо штатының тұрғыны Эбигей Бугенске бір миллион доллар ұтып алды. Сол күні ол көлік сатып алмақшы болған. 22 жасар қыз дәл сол күні миллионер атанамын деп ойламаған. Лотерея нәтижесінде Эбигей басты ұтысқа ие болды. Өз ұтысының белгілі бір бөлігін көлік алуға, ал қалғанын қайырымдылыққа жұмсайтынын жеткізген.

Оған қоса, оқу орнынына стипендия жеңіп алған бала жайлы айтқан болатынбыз.

Ол – мектеп оқушысы Джозеф Костелло. Жоғарғы оқу орнына  грант жеңіп алған. Стипендия штаттың кез келген университетінде немесе колледжінде оқу ақысын, сондай-ақ төрт жыл бойғы бөлме мен тамақтану ақысын төлейтін болады.

14 жастағы жеткіншек қандай ЖОО-ны таңдайтынын әлі шешпеген. Бірақ, Огайо штатында білім алатыны анық.

Калифорнияда өткізілген алғашқы ұтыс нәтижесінде барлығы он адам сыйлық алады. Бес ересек және бес жасөспірім. Осындай лотереялар біздің елімізде де жалғасын тауып жатыр.

Саяси режим. Қазақстан қоғамының ерекшелігі

Ғaсырлaр бoйы өркениетіміз,мәдениетіміз сақтала отырып жалғасын тапқан,сол кездегі саясат бүгінгімен салыстырылмайтын кезең деп ойлаймын. Қазақ өркениеті тарихында күні бүгінге дейін түрлі оқиғалар мен өзгерістер орын алған.Осындай жағдайға қарамастан қазақ халқы өз қоғам ерекшелігін,саяси ұстанымын,саяси қағидаларын сонымен бірге өз құндылықтарын сақтап қалған дербес мемлекет деп дөп айта аламын.Саяси режим деген не?Оның маңыздылығы қандай?Тигізер пайдасы көп пе,әлде зияны ма?Міне,осы сауалдарды қоя oтырып өз ойымды нақты әрі кең мағынада жеткізгім келіп отыр.Қазіргі уақытта сaяси түсінікті әрбір адам баласы түсіне әрі біле бермейді.

Ол елдегі өмір сипатын,тәртіп қағидаларын,еркіндік деңгейін сонымен қоса билік басындағы құқықтық қарым-қатынастардың байланысын анықтайды.Саяси режим қоғамда орын алған,функционалды мазмұны маңызды сұрақтарға жауап бере отырып,саясат төрінде ерекше орын алады.Қазақстан Республикасы өз тәуелсіздігін,егемендігін алғаннан кейін саяси өмірі,әлеуметтік өмір саласы түбегейлі өзгеріп,ол әлемдік өркениет деңгейінде қайта жаңғырып,қайта құрылып жатыр.Бұрынғы кезеңдегі саяси жағдайға бір көз жүгіртер болсам,ол кездегі«Жеті жарғыны» айтуға болады.Жеті жарғының ең негізгі мақсаты,мазмұны-қазақтың әдет-ғұрып құқықтары болса,екіншіден-қазақ құқығының жүйеленген қайнар көзі-«Қасым ханның қасқа жолына» негізделген болатын.

Қасым хан тұсындағы Қазақ хандығы алғаш рет мемлекеттік құрылым ретінде әлемдік тарих сахнасына танымал болды.Сол кездегі құқықтық қағидалары,саяси жүйесі барлығы да тек өзінің бұйрығымен орындалып,іске асырылды.Әр кезеңнің сыры бөлек,табиғаты басқа болады деп ойлаймын.Ерте заманда көсем,билер ақылымен шешілсе,одан бертін келе ол мәселе үстемделе түсіп,өзгеріс енді,салыстыруға келмейтін дәрежеде дамыды деп айта аламын.Қазіргі кезде сан салалы және күрделі әлемдік жағдай мен саяси жүйе шарттарына айрықша мән беріледі.Қазақстан Республикасының президенті Н.Ә.Назарбаев-өз елін экономикалық, саяси және әлеуметтік жетістіктерге жеткізудің жолын дер кезінде қалыптастыра білген әлем елдеріндегі алғашқы жетекшілердің бірі.Ол терең мәнге ие және Қазақстанның саяси тұрғысы, экономикалық, демократиялық және зайырлы дамыған мемлекет ретінде болашақтағы даму бағыттарын айқындайтын «Мемлекеттік құрылыстың одан арғы 100 нақты қадамы» атты Ұлт Жоспарын ұсынған.Бүгінгі күнде Қазақстандағы саяси жүйе құрылысын тарихи қалыптасқан кезеңдерден іздеп, саяси жүйенің құрылымына ғылыми талдау жасалып,әрі қарай даму үстіндe деп ойлаймын. Құқықтық ойлауда отандық саяси жүйенің мазмұндық жағын анықтайтын конституциялық базасын жүйелеу, ішкі жүйелік қызметтік байланыстарын ескеру өте маңызды әрі дұрыс болып есептеледі.

Саяси өмірдің саласын реттейтін құқықтық нормалардың ішінде ҚР Конституциясының нормалары үлкен маңызға ие, бұл олардың тек біздің мемлекетіміздің құқық жүйесіндегі формалды-заңдық жоғарғы күшке ие болуында ғана емес, сонымен бірге онда саяси жүйеге тəн көптеген жалпы қағидалар бекітілуінде болып келеді. Басқа заңдар мен заңға тəуелді актілердегі нoрмалармен салыстырғанда, конституциялық нормалар аса нақты саяси мазмұнға ие деп ойлаймын. Бірақ,дегенмен нақты шындыққа сай келе бермейтін формалды əрекет етуші конституциялық нормаларға қарап, саяси жүйе туралы ой түюге болмайтынын айта кеткенім жөн.Басқаша айтқанда, заңды конституциядан сол немесе басқа да мемлекетте саяси құрылыстың негізін көрсететін «тірі» конституцияны ажыратa білу тиіс.Қазaқ халқының саяси жүйесі,оның қоғам арасындағы қатынасы,яғни билік басшысының халық арасындағы қатынасы,билік басындағы адамдардың өзара қарым-қатынасы,азамат пен азаматша арасындағы қатынастың барлығын дерлік қамтамасыз етіп,бақылайтын ең маңызды жүйе болып ессептеледі.Билік жүргізуші әлеуметтік топтар бойына дарыған көшбасшылық қасиеті жоғары болса,оның жүйесі де сәйкесінше жүйелі болады деп ойлаймын.Өз ойымды қорытындылай келе,елімізде болып жатқан өзгерістер,жоспарлар барлығы да мемлекеттің дамуы үшін,алға жетелеуі үшін деп білемін.

Елбасымыздың осы бағыттағы саясатын,құрған жоспарларын дұрыс түсіну қажет, оның шын мағынасында уақытша қажеттіліктен туып отырғандығын, біртұтас Қазақ мемлекетін құрудың алғашқы баспалдағында басып өтетін жол екендігін, бірақ біртұтас Қазақ мемлекетін құрып шығудың ұзақ мерзімдік саясаты емес екендігін анық түсінуі, əрі халыққа оны тура түсіндіруі керек деп білемін.Кешегі мен бүгінді ұштастыра отырып салыстыру,тұлпардың қос тізгінін ұстап алға бет бұру әрбір қазақ азаматының борышы.Тәуелсіз елдің ұлы-өжет, қызы-қайратты, халқы-қаhарман-демекші,еліміздің биіктен көрініп,болашағы жарқын болуына бірден-бір себепкері бізбіз. Жарқын,дербес болашақ туын көкке желбірету-жастардың қолында!