Түс көру – қиял процесінің ұйқы кезіндегі енжар бейнесі. Түс көруді физиологиялық тұрғыда түсіндірген академик И.П.Павловтың пікірі бойынша ұйқы кезінде ми жасушаларының қызметі толық тежелмейді, кейбір бөлімдері ояу қалпындағыдай жұмыс істей береді.
Ми қыртысының осындай бөліктерін «күзетші пункт» деп атайды. Күзетші пункттерде адам бұрынғы көрген, естіген, дәмін татқан нәрселердің бейнелері (бейнелі ойдың ісін басқаратын оң жақ ми сыңарында) қайта «тіріледі».
Түсте ақылға сыймайтын бейнелердің туындауын мидағы сигнал жүйелерінің арасындағы байланыстың әлсіреп, бірінші сигнал жүйесінің іске қосылып, екінші сөздік
сигналдардың толық тежелуімен түсіндіріледі. Түсте өңінде алған әсерлердің болып
көрмеген қиысулары ретінде түсіндірген И.М.Сеченов түс көруге адамояу кезіндегі
басынан кешкен оқиғалардың есепсіз көп фактілері себеп болады деп білді.
Оған адамның дене мүшелеріндегі жайсыздықты да жатқызуға болады. Түс көруді зерттеу бейсаналылықты танудың жолы, адамның жан жүйесін түсінуге ықпал етеді деген психоаналитиктер түс көруді физиологиялық, соматикалық емес, психологиялық
құбылыс деп санады.
Аустрия ғалымы З.Фрейд түс көрудің айқын мазмұнымен қатар тылсым астары
да бар, сондықтан түс адамның бейсаналық деңгейіндегі ойларының символдық
бейнесі деп білді. Оның ізбасары К.Г.Юнг түс көру адам санасынан тыс, оның рухани
дүниесіндегі сана мен бейсаналықтың арасын байланыстыратын, болашақты болжайтын құбылыс деп санады.
Адамның психикалық өмірі бейсаналықтың тереңінен тамыр алады, санамыз
болса, жанның орасан зор бейсаналық әлемінің аз ғана бөлігін бейнелейді. Түсте
сана ұлғайып, кеңістіктік-уақыттық шектер жойылады, адам өзін басқа уақытта, кеңістікте, әлемде, мүлдем басқа күйде сезіне алады.
Қазақ дәстүрлі қоғамында да түс көруге бей-жай қарамағанын, мән беріп, мағынасын жорығанын ауыз әдебиеті мұраларынан, ырымдар мен жоралғылардан көруге
болады. Түс көру адамның ырқынан тыс болғандықтан, оны көрудің мағынасынан
гөрі түсті жоруға көбірек көңіл бөлген.
«Түс – балқыған қорғасын» деп, оны әрдайым жақсылыққа жорысаң, жақсы ниет қабыл болып, жақсылыққа айналады, жамандыққа жорысаң, жамандыққа айналуы мүмкін деген ұғым бар.
Дереккөз:
- Қазақ әдебиеті. Жалпы білім беретін мектептің 11-сыныбының
қоғамдық-гуманитарлық бағытына арналған оқулық. Р.Зайкенова,
Р.Сакенова, Л.Н.Нұрланова - «Қазақстан»: Ұлттық энциклопедия
Ұқсас материал:
- Қазақ халқының ырымдары. Ақсарбас, көз тию, тізе бүгу туралы
-
Ырым мен тыйымдар туралы. Ұшықтау, үшкіру, айдар қою тағы басқа