М.Әуезовтің «Абайы» – бұл нағыз роман, басқаша айтқанда, өмірдің тұтас қыртыстарын қопарған, тұрмыстың, адамдар арасындағы құштарлықтың, махаббат пен өшпенділіктің айқын бояулы картиналарын жасаған, ең бастысы – есте қаларлық жарқын образдар арқылы халық тарихының өмірлік процестерін жинақтаған, құлашы кең кітап.
Леонид Соболев
«Абай жолын» оқығанда, ұлы ақынның образы бізді жалықтырмауы былай тұрсын, тіпті, не нәрсені болсын, Абайша түсініп, Абайша сезінуге мәжбүр етеді. Абайша
шамданбасқа, Абайша шаттанбасқа, Абайша жеккөрмеске, Абайша сүймеске, Абайша
ойланып, толғанбасқа, күйзеліп, тебіренбеске лажың жоқ. Абай образының еліктіргіш,
иландырғыш күші, міне, осында. Әуезовтің Абай образын жасаудағы орасан шеберлігі
де осында.
Расында Абайдың Тоғжанға, Әйгерімге деген кіршіксіз таза махаббаты,
Пушкин мен Лермонтовқа еліктеуі, Татьяна образын шексіз сүюі, Абай аулына Біржан ақынның келуі, Абайдың толғаулары, оның керемет өлеңдерін туғызған ақындық
шабыттың тамаша суреттері, туған даланың ақын көзімен көрген әр кездегі табиғат
көріністері т.с.с. – Абайдың ізгі ақындық жанының айнасы секілді, нағыз поэзия. Мұны
оқып отырғанда, мынадай ойға келесің: ақын туралы, ақын жанының нәзік, құлпырған
ғажап құбылыстары туралы тек ақын ғана осылай жазуы мүмкін! Бұл ретте Әуезовті
Абай жанының, әсіресе, Абайдың ақындық жанының инженері дей аламыз.
Мұхамеджан Қаратаев
…Абайды күні бүгінге шейін ұлы ақын деп қарап келдік. Бұл орынды. Орынды
болса да, жеткіліксіз. Ұлы ақын өлең сөзбен бейнелеген жүрек сырын, терең ойын тек
арманы етіп қалдырмаған. Сол үшін күрескен. Шешендік, билік жолы оның халықтық
сана-болмысты биіктетудегі негізгі құралы саналған. Абай – тұтас тұлға. Оның би
атануы, биліктері – тұтас тұлғаның күрделі болмысының бір қыры.
Ол «Ұлы дала» заңын үлкен қоғамдық күш деп санады. «Мен егер закон қуаты қолымда бар кісі болсам, адам мінезін түзеп болмайды деген кісінің тілін кесер едім» деп жазды. Абайдың ақындығын билік, шешендік өнерімен ұштастыра қарау міндет. Сонда
ғана ұлы адамның ұлылығы биігінен көрінбек.
Абайдың өмірбаянын, тарихтағы орнын оның би болып атқарған қызметінен бөліп қарау біржақтылық екендігі айқын. Абай жасынан қарттардың қызықты әңгіме-аңыздарына, сөз таластарына, ауыз әдебиетіне әуес болып өсті. Атақты ел басшыларының, билердің кеңесін тыңдауды әдет етті. Әкесі Құнанбайдың, басқа да тобықты ішінде атағы шыққан үлкендердің ойлы сөз өнерін, ата-бабадан қалған атаулы жол-жоба, шешім, келісім, билік үлгілерін үйренді, жадына құйды. Абай ата жолын қуады деп оған Құнанбай сенім артты.
Қартая келіп, тобықты ұлысының тізгінін бұдан былай да ұстап тұру мақсатымен
Құнанбай баласын Семейдегі Ахмет-Риза медресесіндегі оқуын бітірткізбей, елге
шақыртады да, би болып билік айтудың сырына баулиды. Оны қасына ертіп Қоянды
жәрмеңкесіне, Қарқаралыға, тағы басқа жерлерге апарады. Белгілі ақсақалдар,
билер кеңесіне қосады.
Абайдың өскен заманында билер сан жағынан көп те, шын мағынадағы билер
саусақпен санағандай болатын. Би атағын атап та беру, сатып та беру тараған-ды.
Ауыл басына кемінде бір биді ұлық тағайындады. Бұрынғы, ел бұзылмай тұрғандағы
адал билердің салтын, өнерін, әділеттілігін, тапқырлығын, ойшылдығын сақтағандар
сирек кездесетін еді. Соның бірі Абай болды.
«Сұңқар даусымен, тұлпар шабысымен» дегендей, Абайдың тапқырлығы, сөз қисыны мен ой қисынының ұштасуы, үлкендердің алдында каймықпай айтысқа түсе алатындығы жасынан-ақ сезіледі. «Тегін емес», дарынды жас екендігі байқаудан өтеді. Ел арасында «Құнанбайдың Ыбырайы», кейде «Құнанбайдың Абайы» деген сүйсінген көтеріңкі ат кеңінен тарай бастайды. Әділ би, шешен би аты көпке тарап, Абай тарихта өткен ұлы билердің қатарынан саналады.
Ғасырлар бойы қалыптасқан үлгі бойынша би атағына ие болу үшін алдымен ақылдылығымен бірге тапқырлығын, әсіресе үлкен ойшылдығын үлкендер алдында, жиын алдында жасынан бастап көрсетуі, сөйтіп көпшілік сынынан өтуі қажет. Абай да
осы жолдан өтті.
Салық Зиманов
Дереккөз: Қазақ әдебиеті. Жалпы білім беретін мектептің 11-сыныбының
қоғамдық-гуманитарлық бағытына арналған оқулық. Р.Зайкенова,
Р.Сакенова, Л.Н.Нұрланова
Ұқсас материал: