Асқар Сүлейменов шығармашылығы – ең алдымен, ұлтсыздануға қарсы
шығармашылық, қарсылық әдебиеті. Демек, оның қайнар көзі де ұлттық
дүниетанымда, ұлттық философияда, салт-дәстүрде, сана-сезімде…
Асқар Сүлейменов дүниетанымының, әдебиетінің негізін батыстан емес,
өз тарихымыздан, өз философиямыздан бастау керек.
Абдул Рахманұлы Абдулкәрім
Асқар Сүлейменов – тереңнен суырып, таңдайды қуырып айтатын, ешқашан ешкімге, ештеңеге ұқсамай, елден ерек мүсінделген жан.
Әбіш Кекілбаев
Асқар – тума шешен. Орысша-қазақшаға теңдей жүйрік. Жұрттың бәрін аузына қаратып, таңдандыра ұйыта сөйлейді… Ол батысшыл болатын. Чаадаевты ерекше қадірлейтін. Ницше, Шопенгауэр, Ларошфуко, Малларме, Камю, Белль, Хемингуэй деп сөйлейтін. Бетховен, Брамс, Моцартқа тәнті болатын. Малер симфонияларын таң атқанша тыңдайтын… Тәттімбет деп тебіренетін. Бірақ сөз жүзінде қанша батысшыл болса да, менің пайымдауымша, ол табиғатынан шығыс адамы еді. Болмысты көбінесе шығысша қабылдайтын… Қалай болғанда да, Асқар жаратылысы бөлек жан еді.
Герольд Бельгер
Жалпы А.Сүлейменов шығармашылығының аса ерекшелігі – тереңнен тартатын генетикалық коды және оның жасырындығы, ойға шертіп тұратындықтан да небір интерпретацияларға мүмкіндік беретіні (және бір қызығы – өте биографиялылығы, бірақ сюжеттіксезімдік арналарды мүлдем жауып тастайтындықтан, онысы еш байқалмайтыны).
Әлия Бөпежанова
Білгенге маржан. Өнерді серік еткендердің ішіндегі өркештісі сал Біржанның өмірі арқылы ән мен әншілік тағдырдың ғақлиясын шерткен жазушы Асқар Сүлейменовтің «Адасқақ» повесі отыз жылдан кейін, 2018 жылы драма тілімен сөйледі. М.Әуезов атындағы Қазақ академиялық драма театры ұсынған «Адасқақтың» сахналық нұсқасын жасап, ықшамдаған белгілі әдебиет сыншысы, мәдениеттанушы Әлия Бөпежанова болса, қатпары қалың, астары мол күрделі шығарманың басаяғын қамтып, режиссура тілімен тәпсірлеген – Әубәкір Рахимов.
Ілгеріректе Ә.Рахимов А.Сүлейменовтің «Төрт тақта – жайнамаз», «Қыздай жесір – штат қысқарту», «Жетінші палата», «Кек» секілді философиялық мәні терең пьесаларын сахналаған. Асқар шығармашылығындағы ешкімге ұқсамайтын тіл, ой, стиль ерекшелігімен ертерек танысқан шеберге ғана бағынатын кесектік бұл. Ә.Бөпежанова шығарманың өзегін сақтай отырып, Біржан өмір сүрген кезеңге тән ахуалды, Ақан – Біржан – Абай тізбегін көтеретін ең маңызды диалог-діңгекті дұрыс іріктей алғаны туындының толық, біртұтас сахналық шығарма болуына мүмкіндік берген.
Айгүл Аханбайқызы
Асқар Сүлейменов бала кезінен кептер мен жылқыны, сондай-ақ кітап оқуды
жақсы көрген. Күніне 2–3 кітапты оқып тастайтындықтан, ауыл кітапханасы қорындағы 14 мың кітаптың барлығын оқып бітірген. Асқар Сүлейменов анасы Қымбатты «Айтоты» деп, ал қызы Әсманы «Миледи» деп атаған екен.
Асқар Сүлейменов қай өңірде туып-өсіп, білім алған?
Асқар Сүлейменов 1938 жылы Түркістан облысы Түркістан ауданы Шорнақ ауылында
дүниеге келген. Әкесі соғыстан оралмаған соң, тұрмыс жағдайына байланысты Созақ ауданына қарасты Шолаққорған елді мекенінде өсіп, ержетеді. Қазақша, орысша әдеби кітаптарды көп оқығандықтан, екі тілге бірдей жетік болған. Қазіргі Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетінің тарих-филология факультетін және оның аспирантурасын бітірген.
Қаламгер қандай қызметтерді атқарған?
А.Сүлейменов «Жұлдыз», «Парасат» журналдарында, «Қазақфильм» киностудиясында,
Жазушылар одағында, М.Әуезов атындағы Қазақ академиялық драма театрда қызмет еткен. Ол өзі жұмыс істеген орталарына жаңа леп енгізуге тырысқан. Мәселен, «Қыз Жібек» көркем фильмінің редакторы ретінде көптеген шығармашылық жұмыс атқарған, «Құлагер» кинофильміне түсетін жылқыны Жамбыл облысындағы
Луговой жылқы зауытынан өзі іздеп, тауып әкелген.
Қазақ академиялық драма театрының әдебиет бөлімінің меңгерушісі болған кезде ұлттық классиканың жаңаша интерпретациялануына үлкен үлес қосқан. Асқар Сүлейменов қандай шығармаларды дүниеге әкелген?
Әріптестері «әлемдік әдебиеттің, соның ішінде модернизм үлгісінің сұлу
өрнектерін өз прозасына шебер көшіре білген жазушы» деп баға бере отырып,
оның психологиялық қақтығыстар мен философиялық толғауларға толы шығармаларын бірден түсініп оқу оңай емес екенін айтады.
Оның «Бесін», диалог принципімен жазылған «Адасқақ», «Бесатар» атты
прозалық шығармалары, «Арғымақ пен шабандоз», «Кек» драмалық жинағы,
«Болмыспен бетпе-бет» деп аталатын сыни-эстетикалық еңбектері, «Шашылып
түскен тіркестер» атты философиялық ой-толғамдары, әдебиет пен өнер турасында жүзден астам мақалалары жарық көрген.
А.Сүлейменовтің «Бесін» кітабы туралы мақаласында Ғабит Мүсірепов: «Жаңаша жазушы, жазуға жаңалық кіргізер жазушы келе жатыр. Тек Асқарды сыдыртып оқымай, ішке түйе оқу керек», – деп жазса, Зейнолла Серікқалиев: «Өнердің шын қадірін білетіндер жүрегінде есімі дәйім сақталар көрнекті қаламгер, толағай сыншы Асқар Сүлейменов – драмалық шығармаларымен ғана емес, «Құлагер», «Арғымақ пен шабандоз» фильмдерінің сценарийлері, Ғабит Мүсіреповті тебіренткен прозалық туындылары, әдеби ойлы толғаныстары арқылы да талай ұрпақты табындырар өлшеусіз тағылым өнегесі», – деп жазушының талантына тәнті болды.
А.Сүлейменов тек дарынды қаламгер ғана емес, қазақ халқының рухани
көшбасшыларының бірі болған. Айналасындағы шығармашылық иелерінің
барлығының басын қосып, топтастыра білген. Оның әрбір шығармасы бостандыққа ұмтылуға, тарихи тамырларды, ұлтымыздың өзіндік ерекшеліктерін
сақтап қалуға үндеп отырады. Қазақтың күйінен бастап, классикалық музыканы да жанымен жақсы көрген.
А.Сүлейменовтің әдеби мұрасында өз шығармаларынан басқа көптеген
көркем аудармалары да бар. Б.Брехттің «Сычуанның мейірі», Ж.Мольердің
«Ақымақ болған басым-ай!», Э.Хемингуэйдің «Бесінші колонна», М.Булгаковтың «Жендеттер», Т.Уильямстың «Әйнек хайуанатхана», Е.Шварцтың «Күн
қыз – күл қыз», «Қар ханым», С.Ахмадтың «Келіндер көтерілісі», Н.Мирошниченконың «Айтыс», тағы да басқа көптеген пьесаларды қазақ тіліне тәржімелеген.
1996 жылы «Ситуациялар» триптихі Қазақстан Республикасының Мемлекеттік сыйлығына ұсынылды.
Созақ ауданының орталығы Шолаққорғандағы өзі оқыған жалпы білім беретін орта мектепке Асқар Сүлейменовтің аты беріліп, ескерткіші орнатылды.
Қаламгер туралы жазылған дүниелер бар ма?
А.Сүлейменовтің шығармашылығы жайлы «Парасат падишасы» естеліктер кітабы, Р.Сыздықованың «Асқардың сөз өрімі. Парасат падишасы», Ө.Қырғызбаевтың «Асқар ұшқан ұя» деректі повесі, Д.Тұрантегінің «Асқар әлемі», А.Қалшабектің «А.Сүлейменов шығармашылығындағы рухани-көркемдік ізденістер» зерттеуі, Ә.Рахимовтың «Пьесадан спектакльге дейін», Т.Әсемқұловтың «Кемеңгер өмірінен бір үзік сыр» эсселері, сондай-ақ А.Мұсабаеваның «Асқар Сүлейменовтің шығармашылығындағы шыншылдық көріністер», Ж.Нармаханованың «Өзі жасап алған әлемнің иесі», С.Бекмұратұлының «Сөзі салмақты, өзі жан-жақты Асқар еді-ау» атты мақалалары жарық көрді.
Дереккөз: Қазақ әдебиеті. Жалпы білім беретін мектептің 11-сыныбының
қоғамдық-гуманитарлық бағытына арналған оқулық. Р.Зайкенова,
Р.Сакенова, Л.Н.Нұрланова, 2020 жыл.
Ұқсас материал: