Қайталау – айшықтау (фигура) түрлерінің бірі. Қайталау сөз әсерін күшейте отырып, оқырман назарын айырықша аударғысы келген нәрсені не құбылысты бірнеше рет қайталап, айтар ойды, ұқтырар сырды ұғымға мұқият сіңіре түсу үшін қолданылады. Оның мынадай түрлері бар: жай қайталау, еспе қайталау, анафора, эпифора.
Жай қайталау – бір сөздің өлеңнің әр жолдарында қайталануы.
Еспе қайталауда ой мен сыр түйдектеп, еселеніп келеді де, алдыңғы ұғымның аяғы көшіп, өлеңге әсем әуез, әдемі әсер дарытады. Мысалы,
Сыр сандықты ашып қара, ашып қара, сырласым,
Сым пернені басып қара, басып қара, жырласын. (С.Сейфуллин)
Анафорада өлеңнің әр жолы немесе әрбір ой ұғымы бір сөзден басталып отырады.
Ұйқыдан соң – Жапырақпын,
Жаңбыр шайып жаңарған.
Ұйқыдан соң – Құспын,
Ұзақ ұшып, көліне кеп дем алған. (С.Мәуленов)
Эпифорада өлеңнің әр жолының соңындағы немесе әрбір ой ағымының аяқ жағындағы бір сөз бірнеше мәрте қайталанады.
Кетеген болса, түйең жау,
Тебеген болса, биең жау. (Үмбетей жырау)
Роман-хроника дегеніміз – роман-зерттеу әрі роман-шежіре. Оның танымдық
мүмкіндіктері мол… Кенесары бастаған ұлт-азаттығы көтерілісі оқиғаларын суреттегенде нақтылы күнтізбелік деректерге, шежіреге сүйенеді. (Ш.Елеукенов. Ғасырмен
сырласу, Алматы: Елорда, 2004. – (181, 197 б.). 442 б.
Трилогия (грек. trі – үш, logos – сөз) – мазмұн-мағынасы, сюжеті жағынан бір-бірімен тығыз байланыста, негізгі кейіпкерлері ортақ келетін, өзара жалғасқан, тұтас үш бөлімді туынды.
Дилогияны да, трилогияны да құрайтын әр шығармада баяндалатын оқиға тиянақталып, көбінесе, негізгі кейіпкердің өміріндегі белгілі бір кезеңді қамтиды. Сондықтан бұл шығармалардың әрқайсысы өзінше аталып, жеке кітап болып та басыла береді.Әр бөлімніңжеке аттары болғанымен де, оның сюжеттікжелісінде, композициялық құрылымында тұтастық болады. Алғашқы бөлімдегі кейіпкерлер кейінгілерінде де әрекет жасап, авторлық идеяны ашуға қызмет етеді.
Қарсылық әдебиеті жалпы ХХ ғасырда Екінші дүниежүзілік соғысқа қарсылық жағдайында пайда болған антифашистік әдебиет ретінде қарастырылады. Алайда қазақстандық зерттеушілер орыс бодандығына қарсы «Зар заман әдебиетін», сондай-ақ ХХ ғасырдың 20–30 жылдары қазақ әдебиетінің сол кезеңдегі көрнекті өкілдері Жүсіпбек Аймауытұлы мен Мағжан Жұмабаевтың шығармашылығын да Қарсылық әдебиетке жатқызады.
Риторикалық сұрау (лепті сұрау) – ойды, сезімді әсерлі жеткізу үшін жауабы өзінен-өзі айқын нәрсені әсерлі леппен, сұрау түрінде айту. Өлеңде қойылған сұрақтың жауабын оқырман өзі біліп отырады. Риторикалық сұраулы сөйлем жауапты қажет етпейді.
Мазмұндық-тақырыптық талдау – шығарманы тұтастай ала отырып, талдау.
Композиция (лат. compositio – құрастыру, қиыстыру) – әдеби шығарманың құрылысы, оның үлкен-кішілі бөлім-бөлшектерінің бір-бірімен қисынды түрде қиюластырып, әртүрлі тәсілмен байланыстырылған тұтастық бірлігі. Көркем әңгіме, поэма, роман әр алуан сюжетке құрылады.
Сюжет дегеніміз:
– шығармадағы адамдардың бір-бірімен байланысы, қарым-қатысы,
күрес-тартыстары;
– шығармадағы оқиғаның дамуы. Оқиға белгілі бір тәртіппен дамиды. Бір
оқиға себебі болса, екіншісі – оның нәтижесі.
Адамдардың арасындағы күрес-тартыстар тек кездейсоқ нәрсе емес, өмір шындығы, өмірге түрлі көзқарас, түрлі мінездің түйісуі екендігі аңғарылады. Оқиғаның белгілі бір мекенде, белгілі мезгілдерде болғандығы көрсетіледі.
Әңгіме адамдар туралы болғандықтан, олардың сыртқы пішіні, кескіні, мінез-құлқы, іс-әрекеті, күйініш-сүйініші, сөйлеген сөзі, қысқасы, өмірде адам қандай болса, көркем шығармада да біз тап сондай адамдарды кездестіреміз. Сөйтіп, шығармада кездесетін оқиғаның осылар тәрізді әр алуан бөлшектердің қалауын тауып, жазушы асқан шеберлікпен қиюластырып, бір бүтін нәрсе етіп шығарады. Оқиғаның басталуы, өрбуi,
шешімі – барлығы бiртұтас композицияны құрайды.
Диаспора – грек сөзінен шыққан, белгілі бір халықтың (этникалық қауымның)
біраз бөлігінің өз елінен тыс өңірге орын тебуін білдіретін ұғым.
Қазақ диаспорасы – ҚазақстанРеспубликасынан шет аймақтарда тұратын қазақтар.
Қазақ диаспорасы сыртқы шекараларды кесіп өтіп, әуелі Қазақстаннан Қытайға, Орталық Азия мемлекеттеріне, Ауғанстан мен Иранға, одан әрі бүкіл дүниежүзіне тараған.
Лирикалық образ – сыршыл өлең-жырлардағы ақынның өз бейнесі, оның ішкі бітімі, нәзік сыры мен сылқым сезімінен өріліп жасалған өзгеше кейіпкер.
Хронотоп – мекеншақ (Б.Майтанов) – уақыт пен кеңістік белгілерінің нақтылы бір бүтіннің табиғатына лайық бірлікте көрінуі.
Мұнда уақыт қоюланып, тығыздалады, сығылысады. Сөйтіп, көркемдігімен көзге түсетіндей дәрежеге жетеді, ал кеңістік болса, шоғырланады, тарихтың, сюжеттің,
уақыттың қозғалысына бағындырылады. Уақыт таңбасы кеңістікте белгіленіп
көрінеді. Ал кеңістік уақыт арқылы танылып, өлшенеді. Көркем хронотоп қатпарлардың осылай қиысып, белгілердің осылай қосылып, тұтастануымен
сипатталады (М.Бахтин).
Симулякр (simulacrum, simulo – бейнелену, көріну – өтірік іс-әрекет жасау) – әдебиетте ұқсастығынан айырылған, яғни өзінің бұрынғы бет-бейнесінен басқаша сипатталған образ.
Көркем әдебиеттегі психологизм – көркем шығармада адамның жан дүниесін, ішкі сезімін терең ашып көрсетуге айрықша мән беру.
Телеграфтық стиль – Эрнест Хемингуэйдің әлем әдебиетіне әкелген стилі. Ол заттар мен іс-әрекет туралы нақты, қарапайым, түсінікті тілде жазды. Хемингуэй әр жазушының жеке өз стилі болуы керек, образдары бай, қанық, сөздері әрі қарапайым, әрі энергияға толы болуы тиіс деп санайды.
Дереккөз:
- Қазақ әдебиеті. Жалпы білім беретін мектептің 11-сыныбының
қоғамдық-гуманитарлық бағытына арналған оқулық. Р.Зайкенова,
Р.Сакенова, Л.Н.Нұрланова - Әдебиеттану терминдер сөздігі
- Қазақ әдеби тілінің сөздігі
Басқа да материал: