Медиа-этика кітабы туралы

Ақпарат тарату, ақпарат беру, жөнді ақпарат қабылдау – бүгінгі қоғамның басты мәселелерінің бірі. Медиа саласындағы мәселелерді шешу мен ортақ тәртіпті сақтау, тығырықтардан шығу да жас журналистер мен ақпарат саласының мамандарына көп кезігетін қиыншылықтар қатарында.

Әрбір саланың өзіндік ортақ ережесі болатыны іспетті, медиа саласының да өзіндік этикасы, тәртібі бар. Мен бүгін «Жаңа гуманитарлық білім. Қазақ тіліндегі 100 жаңа оқулық» бағыты бойынша аударылған, Ли Энн Пек және Гай С.Рил есімді журналистер топтастырған «Медиа этика» кітабына пікір айтпақпын.

Мен Тұран университеті журналистика мамандығының  студентімін.Біз негізінен медиа саласының этикасын осы «Медиа-этика» кітабынан бастадық. Сырты түрлі-түсті бұл кітап басында маған өте қызық болып көрінді.Бұл кітап негізінен студенттер мен жас мамандарға бұқаралық ақпарат құралдары саласында кездесетін этикалық мәселелерді шешу жолдарын көрсетуге арналған.Еңбекке жарнама,жаңалықтар,қоғамдық қатынастар саласында жұмыс істейтін жас мамандар тап болған күрделі мәселелер мен шынайы оқиғалар арқау болған.Әрбір жағдаят кеңінен баяндалып,қатысушылар әрекеті арқылы жан-жақты ашылып көрсетіледі.Сондықтан оқырман «Мұндай жағдайда мен істер едім?» — деген ой үстінде болады.

Кітапта қамтылған мәселелер барлық медиа мамандарына ұшырасуы мүмкін,сондықтан тараулар мамандық бойынша емес,адалдық,сезімталдық және тепе-теңдік сияқты тақырыптарға бөлінген.

Менің пікірімше кітапта барлық мүмкіндіктер қарастырылған яғни,болашақ журналистке керекті ақпараттар көбірек кездеседі.Алайда сол жазылған ақпараттардың кейбірі түсініксіз болды.Яғни,ұғынуға қиындық соқтырды.
Кітап – студенттердің теориялық білімдерін тәжірибемен оңтайлы ұштастырып,өмірде кездесетін тосын,күрделі мәселелерден жол тауып шығуға баулитын тағлымды еңбек деп білемін.

 

Ерсайынова Бибақыт

Тұран университеті

3 курс студенті

Шет тілін меңгерудің әдістері

Тіл – қарым – қатынас құралы. Адамды жақындатын да тіл, алыстататын да – тіл. Адам қанша тіл білсе, сонша елдің мәдениетін таниды. «Бір тіл білген – бір адам, екі тіл білген – екі адам» деп халық даналығы  бекер айтпаса керек.

Ғаламторды ашып қалсаң шет ел тілін оңай әрі тез үйретемін деген жарнамадан көз сүрінеді. Иә, қазіргі таңда кез – келген үшінші тілді еркін меңгеру сәнге айналған. Расымен де, қазір бой емес ой салыстыратын заман екенін жастар түсінгендей.

         Біздің заманымызға дейін өмір сүрген аса көрнекті жазушы, дана, ақындардың  көпшілігі біраз тілді меңгергені жұртшылыққа мәлім. Мысалға үлгі етер тұл – тұлғалардың бірі Әбу Насыр Әл Фараби 70-ке жуық тіл білген.

Ал, бүгінгінің үлгісі, Мейіржан есімді 24 жастағы жас жігіт бүгінгі таңда 8 тілді меңгерген. Өзінің  «Ниет» бағдарламасына берген сұхбатында 8 тілді қалай үйрегені мен қазіргі таңда өз оқушыларына онлайн оқуды үйретіп жүргендігін айтқан болатын.

         «Тілді үйретуде қысым болмауы қажет, яғыни баланың қызығушылығын анықтай отырып, сол бағытта ақпараттар беру керек. Сонымен қатар сол қызығушылық туралы шет ел тілінде сөйлесу маңызды» — дейді жас маман.

Қазіргі таңда, мектептер де үйретілетін ағылшын тілін неге 11 жыл ішінде еркін үйреніп шыға алмайтындығына Мейіржан мырза: «Көпшілік мұғалімдер ағылшын тілі туралы қазақша жеткізіп, оқушылармен қазақша талқылайды. Ал,тілді тек сол тілде сөйлеу арқылы үйренуге болады» деп кеңес береді.

Әлемде қазіргі таңда сұранысқа ие бес тілдердің көшін қытай тілі бастап тұр. Бұл тілде бүкіл дүниежүзінің 7/1 бөлігі сөйлейді. Қытай тілін меңгеру өте қиын. Ал, екінші орында ағылшын тілі, дүниежүзінде 508  млн адам ағылшын тілінде сөйлейді.

Одан бөлек жылына 400 млн адам ағылшын тілін үйренеді. Қазіргі уақытта ағылшын тілінде АҚШ, Австралия, Англия, Канада, Зимбабва, Оңтүстік Африка т.б. елдерде сөйлеседі. Үшінші орында, дүниежүзінде 497  млн адам хинди тілінде сөйлейді. Хинди – Үндістан мемлекетінің ресми тілі. Елде хинди мен ағылшын тілдері қатар жүреді. Әйткенмен, ағылшын тілі әлемдік тіл болғандықтан, осы тілде сөйлеушілердің саны басым.

Келесі орынға испан тілі жайғасқан, дүниежүзінде  392  млн адам испан тілінде сөйлейді. Испан тілі Испания, Оңтүстік және Орталық Америка, Куба, Мексика елдері үшін ана тілі рөлін атқарады. Ал, бесінші орынға өзімізге таныс, көршілес Федерация тілі жайғасқан. Дүниежүзінде  277 млн адам орыс тілінде сөйлейді. Орыс тілі халықаралық тілге жатады. Бұл тілде көбіне ҚСРО мемлекеттері, яғни қазіргі ТМД халықтары тілдеседі. Ал жалпы Ресей Федерациясында 146 млн адам орыс тілінде араласады.

Бүгінгі таңда тіл үйренудің аса қиындығы жоқ. Онлайн отырып – ақ, өзіңді қызықтыратын тілде сөйлеп үйрене аласың. Ақша төлеп, бір жаққа барудың да қажті жоқ. Тек қағаз бен қалам және интернеті бар смартфоның болса жеткілікті. Алған біліміңді ұмытып қаламау үшін сол тілде сөйлеуді үйреніп жүрген немесе әуелден сөйлейтін жолдасыңмен шет тілде әңгімелессең, алған біліміңнің тез ұмытылып кетпейтіндігіне кепілдік бола алады.

Оқырмандар үшін қысқа «Чек лист» жасайтын Ақтөбелік Азамат Жанболатұлы «Менімен үйрен» атты жобасының авторы ретінде өз ойымен инстагарм парақшасында  бөліскен. «Күніне бір сағат уақыт шет тілін үйренуге арнап жақсы нәтижелерге жетуге болатынын айтады.

Бастысы — қолданысын арттыру. Ал тіл үйрететін түрлі қосымшалар оған мүмкіндік бере бермейді», деп жазады автор. Сонымен қатар, ол қиынға соғатын тілдерді төрт топқа бөледі. «Ең қиын тілдер қатарына араб, қытай, жапон, корей тілдері жатады. Ал ағылшын тілін білетіндерге итальян, испан, португал, француз тілдерін үйрену оңайға соғады», — дейді Азамат мырза. Мақалада тіл үйренген кезде өзіңе ұнайтын тақырыптарда мақала оқып, аудио тыңдаудың маңызы зор екені айтылған.

«Шет тілін үйренгенде сол тілде аудио тыңдап, жиі-жиі сөйлеу керек. Шет тіліне күніне бір сағат арнау тілді тез меңгеруге мүмкіндік береді», деп өз оқырмандарына кеңес береді.

Тіл үйренудің ең тиімді әдістерін бүгінгі таңда кез келген ғаламтор платформаларынан жүктеп алуға болады.

Сіздерге өз тәжірибемнен тілді тез үйренуге арналған 10 қадамды ұсынамын.

  1. Ниет ету – кез келген істі бастамас бұрын, өзіңізді және санаңызды жақсы нәтижеге бейімдеу қажетсіз. Яғни іс барысында түбі өзіңіз қалаған нәтижені көретіндігінізге сену қажетсіз.
  2. Ізденіс – өзіңіздің қызығушылығыңызды туғызған тіл туралы ақпараттарды жинай отырып, сол елдің мәдениетімен танысыңыз. Неге бұл тілді білу сіз үшін маңызды? Болашақта сізге қолданысқа кере пе? деген сұрақтарға жауап беріңіз.
  3. Жоспар – неден, қалай бастаймын? Қайдан, немен үйренемін? Осы сұррақтарға жауап беру үшін алдымен жоспар құруыңыз қажет. Яғыни тіл үйренуге арналған қаражат немесе кітап, сенімді әрі білікті мамандарға жүгіну немесе онлайн бастау. Күніне осынша уақыт бөлу, осындай жоспар болу қажет.
  4. Ереже – ережесіз және тәртіпсіз білім болмайды, жоспарға сәкес жүріп отыру үшін, өзіңізді қадағалаңыз
  5. Кумирді бақылау – әлеуметтік желіден өзіңіздің ұқсағыңыз келетін, немесе сіз үйренгіңіз келетін тілде сөйлейтін адамның парақшасын тауып, оның жазбаларын оқу. Ол сіздің сол адамның тілін оңай түсінуге ынталандыратын болады.
  6. Тілді жаттықтыру – әріптерді және жүргізіп оқуды үйренгеннен соң сол тілдегі кітаптарды түсінбесеңізде оқи беріңіз. Бұл сіздің кідірмей оқуыңызға дыбыстардың жатталуына, дұрыс сөздерді айтуға жаттықтырады. Кейін дәптерге оқығаныңызды көшіріп жазыңыз, уақыт өте оны жатқа жазыңыз.
  7. Хоббиіңізбен байланыс – әр адамның бос уақытында айналысатын хоббиі болады, сол хоббиге тілңізді араластырыңыз.Үй жинағанды ұнатсаңыз музыка қосып қойыңыз, ол сіздің үйренгіңіз келетін тілде болса тіпті жақсы. Ән айтқыңыз келсе сол тілде кораоке орынданыз.
  8. Фильм көріңіз – фильмді дұрысы субтитермен тамашалаған жөн. Айтылған сөздің мағынасын түсінесіз және ол сөдің айтылуы мен аудармасы ойыңызда қалады.
  9. Тіл өкілімен сөйлесіңіз – сол тілде сөйлейтін адаммен ғаламтор арқылы болсын сөйлесіңіз. Егер түсінбесеңіз онда аудармашыны қолдансаныз болады.
  10. Қайталау – әр жаттығуыңыз бен жасаған істеріңізді, жаттаған сөздеріңіз бен оқыған мәтіндеріңізді қайталаңыз. Бұл сізге тез ұмытылып кетпеуіне кепілдік береді.

Өзге тілдің бәрін біл, өз тіліңді құрметте!

 

Пайдалы және қызықты спорт түрлері

 

Адам өмірінде дене қозғалысының маңыздылығын бәріміз білеміз. Дегенмен ұзақ уақыт бір орында тік отырып қалу, не бүгіліп қисаю секілді іс – әрекеттер адам бұлшық етінің қатаюына әкеледі. Бұл процесс адамның өзін шаршаңқы сезініп, ұйқысы келіп, әлсіздік туғызады.

Спорт пен түрлі жаттығулар адамның тек физикалық қозғалысын жақсартып ғана қоймай, психологиялық күйінде жайландырады.

Әлемде әрбір екінші аам депрессиялық күйді жиі бастан өткереді. Ал, депрессия мен күйзелістен арылтуға көмектесетін бірден бір әрекет ол – спортпен аййналысу. Сіздер үшін физикалық әрі психлогиялық балансты қалыпқа келтіретін жаттығулар мен спорт түрлерінің жиынтығын ұсынамыз.

Егер сіздің тұрғылықты жеріңізде таулар мен биік төмпешіктер бар болса, жылы киімдеріңізді киіп тауға шығыңыз. Жерден биіктікке көтерілген сәтте ауа қысымы жоғарылайды, сіздің физикалық күшіңіз бұлшық еттерге күш түсіріп оларды қозғалтады. Бұл істі хоббиіңізге айналдырсаңыз арықтауғада көметеседі. Биіктікке шығып өз қалаңызды жоғарыдан көресіз, ойыңызды жинақтап бар энергияңызды табиғатпен байланыстырңыз. Жаңа баланс жинаңыз.

Омыртқа мен сүйектердің тың қозғалысы жүзу кезінде өте жақсы іске асады. Өкпе ашылып, тыныс жолдары да тазарады. Сіздің қалаңызда немесе ауылыңызда көл яки жүзу бассейндері болса, бұл спортпен айналысқан өте пайдалы. Бала кезен жүзуге барсаңыз бойыңыздын биік болуы ықтималдылығы жоғары болмақ.

Жеңіл атлетика – спорттың бұл түрі жүгірумен теңестіріледі. Жүгіру жалпы салауатты өмір салтын ұстанушы жандар үшін жат нәрсе емес. Күнелікті таң ертенгісі жүгіріп тұру денсаулыққа өте пайдалы. Сонымен қатар артық салмақтан арылуғада көмегі зор.

Спорттың күрес түрі – әрбір адам өзін қоғамның жамандығынан сақтай алуы қажет. Қанша ақтағанымыз бен біздің қоғамда арам ниеттес адамдардың бары жалған емес.   Өзімізді өзіміз қорғау үшін де, әрі сымбатты дене бітімін қалыптастру үшінде пайдалы спорт түрі.

Вилоспорт, анығырақ айтқанда «велосипед спорты» — жарыс велосипеді арқылы өте қысқа мерзімде белгілі бір жерге бірінші болып жету, сонымен қатар велосипед көлік ретінде немесе демалу және спортпен шұғылдану үшін қолданылады. Бұл спорт түрі ширақтық пен жылдамдықты шыңдайды. Әрі аяқ бұлшық еттері мен бел омыртқасына пайдалы.

 

Хайдарова Сара Есмағамбетқызы

Үздік әрі қажетті мамандықтар

Жыл өткен сайын зымыраған уақытта заман талабыда өзгеріп барады. Әлемдік иновация мен тенденцияға тең қатар жүру үшін, жақсы мамандық иегері болу бірден – бір талап.

Үздік әлемдік  мамандықтар қатарының көшін IT саласының мамандары бастап тұр. Бұл саланың мамандары біздің өмірімізге өте көлемді тамырын жайып үлгерді. Бірақ, бұл болашақта IT саласының қызметкерлері көбейеді деген сөз емес. Өйткені, күнделікті өміріміз ақпараттық технологияларға барынша бейімделіп жатқан соң бұл мамандар қанша көп болса сонша жақсы болып тұр.

Тағы бір маңызды мамандықтардың бірі Инженерлер.  Қазірдің өзінде көп елдерде мықты инженерлердің жетіспеушілігі байқалады. Елдің өндіріс пен техника саласында дамуында бұл мамандардың орны ерекше.түрлі сәулет өнері мен биік ғимараттарды салынуының басты себепкерлері осы мамандық игерлері. Әлемде адам санының өсуіне байлансты, ғимараттар мен тұрғын үйлер қажеттілігі артуда.Сол себепті бұл сала алдымыздағы 50 жылдықта сұранысқа ие болып қалмақ.

Түрлі адамның қоңырауына жауап беріп, ұйымдастыру жұмыстарын атқаратын қызмет көрсету саласыда сұраныстан түсер емес. Қызмет көрсету бойынша мамандар, адам баласы күннен күнге көбеюде, елдердің жағдайы жақсаруда. Уақыт өткен сайын қызмет көрсету бойынша сапаның жақсарғаны олар үшін ең басты нәрселерден бірі. Батыс елдері мен АҚШ-тың өмір сүру қалпына қарап оларға деген сұраныстың күн сайын артып жатқанын ұғуға болады.

Адам өмірінің бөлінбес бір бөлшегі ол – табиғат. Қазіргі таңда  экологтар да маңызды мамандықтың бірі болып саналады. Қалалар үлкейіп, өндірістер көбейген соң, өте үлкен экологиялық мәселелер пайда болуда. Оларды шешу үшін жоғарғы дәрежелі мамандар қажет. Үлкен қалалардағы кептелістер т.б. мен адам өмірінің ұзаруы бойынша экологтардың жоғары үлесі болады деп күтілуде.

Ауру мен инфекция жайылып тұрған осы кезде дәрігерлердің орыны бөлек. Бұл процесc тіршілік біткенше жалғасатыны сөзсіз. Сондықтан дәрігерлерге нан мен суға зар болар күннің ауылы өте алыс десек те болар.

Көпшілік халық балалары сырқаттанып қалған жағдай да, халықтан көмек сұрап теңіз асып кетеді. Себебі елімізде күрделі ауруларға арналған препараттар жоқтың қасы. Сол себепті химектер отанымызға аудай қажет. Мұнай сарқылатын өндіріс көзі болғандықтан, болашақтағы химиктердің негізгі міндеті алтернативті өндіріс пен энергия көздерін табуда болып тұр. Бірақ қазірдің өзінде жақсы химиктеріміз болмағандықтан мұнайды өз ішімізде өндіре алмай отырмыз.

Тағы бір үздік мамандықтың бірі – логистер. Мемлекетті әлемдік нарықпен интеграция жасауда бұл мамандардың қажеттілігі айқын көрінеді. Өнімдерді шетке шығару мен ішке кіргізуде, халықаралық және ішкі тұтынушылар іздеуді жоғарғы сапада атқаратын мамандар тапшы болғандықтан, дәл қазір әлемдік нарыққа шығудағы «қазанымыздың» бір құлағы кем болып тұр.

Сапалы әрі жоғары ақылы мамандықтың бір түрі – Маркетология. Маркетологтар  жұмыс басқару, бизнес, шаруашылық, тіпті мемлекеттік жүйеге өте қажетті болған, болып жатыр және бола бермек. Болашақта өндіруші мен тұтынушының ортасындағы ортақ көзқарастармен тығыз жұмыс жасап жетістікке жетуде бұл мамандардың ерекше орны болатыны сөзсіз.

 

Хайдарова Сара Есмағамбетқызы

Мектеп формасы – білім ошағының имеджі ме?

Қазіргі таңда еліміздің білім ошақтарында 3 миллионнан астам оқушы білім алады. Білім және ғылым министрлігінің мәліметіне сүйенсек мемлекетімзде жеті мыңнан астам білім ошақтары бар. Республика заңына сүйенсек орта білім беру ұйымдарында, міндетті мектеп формасына қойылатын талаптар «Білім туралы» 2007 жылғы 27 шілдедегі Қазақстан Республикасы заңы, 5-бабының 14-ші тармақшасына сәйкес білім алушыларды сапалы мектеп формасымен қамтамасыз ету мақсатында әзірленді.

Жоғарыда аталған талаптар білім берудің зайырлы сипатын іске асыруға және орта білім беру ұйымдары білім алушыларының арасында әлеуметтік, мүліктік және басқа да өзгешеліктердің белгілерін жоюға бағытталған.

Ал, білім беруші мекеменің имеджі білім деңгейіне ғана емес, мектеп формасымен де тікелей байланысты. Конституцияның 12-ші бабына сәйкес адам құқықтары мен бостандықтары танылады және оларға кепілдік беріледі. Респулика азаматтарының құқықтары мен бостандықтары Қазақстан мемлекеті мойындайтын әрі кепілдік беретін өз азаматтарының белгілі мінез-құлқының заңдық мүмкіндіктерін білдіреді. Осының нәтижесінде өркениетті мемлекеттердегі адам мен азаматтардың негізгі құқықтары мен бостандықтары, толық көлемде Республика Конституциясынында бекітілген. Конституция бойынша оларды  жеке, саяси, экономикалық және әлуметтік топтарға бөлуге болады. Жеке құқықтар мен бостандықтар. Өмір сүру құқығы. Өмір сүру құқығы – ол ешкімнің қандай жағдайда болсын айыруына болмайтын адамның басқа барлық құқығының ең негізгісі. 1948 жылғы «Адам мен азамат құқығының жалпыға бірдей Декларациясында жеке адамның адами құндылығын мен әр адамның өмір сүру құқығы жарияланған.

Бұл заңда адам қандай дінді ұстанып, қай тілде сөйлеуді, қандай мамандықта, қай мекемеде оқитынын, қандай ауру ханаға емделетйнін өзі шешуге құқылы.
Мектеп жасындағы ислам дінін ұстанушы бойжеткендерінің орамал тағуы, елімізде біраз үлкен дау туғызған еді. Ал, көршілес мемлекеттермен салыстырған кезде біздің Республикамыздың талерантты мемлекеттердің санатына жатпайтынын байқауға болады. Салыстырмалы түрде АҚШ мемлекетінде оқушының жеке бас құқығы мен таңдау еркіндігіне қолайлы жағдай қалыптастырылған. Мекетп оқушысының ол жақта өзін толық комфортта сезінуі басты талаптардың бірі. Психологтардың кеңесінше: «Адамға бір жерде қызмет атқарудың қолайлылығы, толық жайлылықты сезінумен тікелей байланысты. Себебі комфорт болған жерде көңіл күйде көтерінкі, мотивацияда жоғары болады», — дейді.
Біздің елімізде қыз балалардың мектеп ошағына орамалмен келуі үлкен дау мен проблема бастауын аәкеліп ссоқтырды. Біреулер діни пропаганда десе, біреулер атрибутка дейді. Тейсінше діни басқармаларда — ормалдың исламның бөлінбес бір бөлшегі екендігі айтылып жатсада  нәтиже берер емес. Елімізде ислам дінін ұстанушы бойжеткендердің құқығы бұзылып, дискриминация орын алуда. Бұл үкімет тарапынан халықтың қажеттіліктігімен жоғарыда аталған таңдау еркіндігі бабына қарама – қайшы әрекет болып табылады.
Мектеп имеджі қаншалықты жоғары болса, соншалықты комфорт ұсына алу маңызды. Оқуға деген ынатаның жоғарлылығында, балалар мен жасөспірімдерің қолында болашақ дамыған Қазақстан бар.
Ел боламыз десек безігімізді түзеуіміз қажет!
 

Хайдарова Сара Есмағамбетқызы

Қарттарыңа пана бол, елім

0

Жиырма бірінші ғасырдың басты қасіреті-қарттар үйінің көбейіп бара жатқандығы. Қаншама ақ жаулықты аналарымыз бен мейірбан әкелеріміз кәрілік құрсауында қалды. Өмір бейнеттерін төрт қабырғаға қамалып, терезеге телмірумен көріп жатыр.  Екі жылдың ішінде қарттар үйіндегі зейнеткерлердің саны екі есеге өсті. Бұл қуантарлық жайт емес.

Сұрапыл соғыстар мен қанды майдандарды басынан кешірген қазақ бейбітшілік тұнған  қалпын сақтауға тырысқан еді. Сол ынтымақтың айқын көрінісі мен үлгісі болған отбасының басты тірегі-ата-ананы ежелден қадірлеген. Оларды қастерлеп, көңіліне кірбің, пейіліне дақ түсірмей, аялай білген. Ананың ақ сүті мен әкенің тәрбиесін бағалап, аяғын жерге тигізбей сыйлап келген халықпыз. Қазақтың бүгінгі ұрпағы сол ұстанымдарды ескеріп жатыр ма?

Қазаққа жат әрекет

«Егде жастағы 7 мыңнан астам адам қарттар үйінде өмір сүруде. Олардың көбінің дені сау, табысты балалары бар. Қартайған ата-анасын тастап кету деген біздің дәстүрімізде жоқ. Ата салтымызда да болмаған. Қоғам туған баласы мен ата-анасын тастап кету секілді әрекеттерді масқара құбылыс ретінде бағалауы тиіс»-деген болатын елбасымыз 2014 жылы «Мерейлі отбасы» конкурсының қатысушыларын марапаттауға арналған салтанатты жиында. Бірақ, статистика комитетінің ресми ақпаратына сүйенсек, 2016 жылы Қазақстандағы зейнет жасындағы азаматардың саны екі миллионнан асқан. Ал олардың ішінде 18821 зейнеткер қарттар үйінен пана тапқан. Осы мәліметтерге сәйкес, екі жылдың ішінде қарттар үйіндегі зейнеткерлердің саны екі есеге өскенін байқаймыз және бұл қуантарлық жайт емес.

Кішігірім сауалнама

Қазіргі жастар-елдің ертеңгі болашағы. Сондықтан, жастардың осы мәселе төңірегіндегі ойын білу өте маңызды. 15-17 жас аралығындағы оқушыларға қойылған бірнеше сұрақ нәтижесінде олардың көзқарасын оңай анықтауға болады. Сұралушылардың 82%-ы қарттар үйінің көбею себебі заманауи жастардың жауапкершілігінің аздығынан деп ойлайды. Сонымен қатар, қарттар үйі болмауға тиіс, себебі әрбір қарт өз отбасында тұруға лайық деп есептейді. Оқушылардың тек 9%-ы қарттар үйіндегі күтім отбасыдағы күтімнен жақсырақ және қарттар үйі болуы тиіс деп жауап берді. Негізінен, бұл мәселе жан-жақты қаралуды талап етеді. Себебі, қарттар үйін мекендеушілердің ішінде үй-жайы, жататын орны, ішерге асы табылмай, туыс-туғансыз қалғандары да бар. Сол үшін де қарттар үйінің болуының өзіндік мәні бар десе де болады.

Қарттарын қазынасындай көрген қазақтың  бүгінгі жай-күйі кімді болса да алаңдатпай қоймайды. Себебі, міз бақпай ана мен әкеге қол көтеретін санасыздардың заманы туып келе жатқан тәрізді. Қытымыр қыстың аязынан да суық болған бұл мәселе неге көпшілікті тоңдырмайды? Қайткенмен де, ұлттың ұлт болып сақталуының түп тамыры тәрбиеде жатыр ғой, ал тәрбие тал бесіктен басталады. Келешек ұрпақтың бойына ата-анаға деген зор құрмет пен сүйіспеншілікті сіңіріп, бақыттың мәнін түсіндіретін болсақ, осы сауалдардың да жауабын тауып қалармыз, бәлкім.

«Феминизм» қазаққа жат ұғым ба?

0

Құндылықтардың өзгерген заманында қазақтың қағида-дәстүрлері де өзгеріске ұшырап жатыр. Әрдайым еркектен кейінгі орында болып келген әйел затының бүгінгі рөлі қандай? Қазақ халқында «феминизм» қалай қабылданады?

21 ғасыр – гендерлік теңсіздіктен арыла бастаған тең мүмкіндіктер мен құқықтардың заманы. Қоғамдағы орыныңды анықтауда жыныс, жас мөлшері, әлеуметтік-экономикалық жағдай немесе өзге де ескірген критерийлердің маңызы жоқ. Әлемнің қарыштап дамуымен бірге сұраныстар да өзгеруде. Нарық пен қоғамдағы әйел затының бағалануы жоғарылады.

Қазақтың туа бітетін менталитетіне байланысты халқымыз қыз баланы әрқашан сыпайы, көнбіс және ошақтың басы-қасында жүретін пысық етіп тәрбиелейді. Әрине, отбасының бақытты болуы негізінен әйел адамға байланысты болып келеді. Дегенмен, төрт қабырғадан аса алмай, жеке тұлғалық мүмкіндіктерді шектеу қаншалықты дұрыс?

Профеминизмнің алғашқы бастамалары

Қазақстанда ең алғаш қыздардың білім алуына жол ашқан Хан Ордасындағы 1883 жылы салынған бастауыш мектеп болды. 20 қазақ және орыс қыздары білім алған мектепте 1889 жылға дейін 243 қыз бала оқыған. Солардың ішінде тек 26 қыз толық курсты тәмамдаған. Әйелдер эмансипациясы 1887 жылы Ырғызда Ыбырай Алтынсариннің бастауымен әйелдерге арналған алғашқы арнайы орта оқу орының ашылуымен орныға бастады. Алғашқы оқушылары бірыңғай орыс қыздары болған. 1888 жылға қарай қазақ оқушы қыздарының қарасы көбейді. Бұдан кейін де Торғайда, Қарабұтақта, Ақтөбеде және Қостанайда осыған ұқсас оқу орындары ашыла бастады. Яғни, ХІХ ғасырдың соңында қазақ халқының ағартушылары ескі көзқарастардан арылды. Сол уақыттан бастап әйелдерге жеткілікті дәрежеде құқық беру үшін еңбектене бастаған.

Феминистік басылымдар

1970 жылдары әлсіреп қалған әйелдер қозғалысы 10 жылдан кейін қайта жандана бастады. 90-жылдары Қазақстанда Мұсылман әйелдер лигасы, Феминистік лига, «Әйел және құқық» лигасы, «Шығармашылық бастау» лигасы тәрізді бірнеше қоғамдық ұйымдар пайда болды. Сонымен қатар, Қазақстанда 1991 жылы «Мальвина» алғашқы феминистік басылымы ашылды. Қазіргі уақытта осы басылымның ізбасарлары ретінде «Сезон», «Қазақстан әйелдері», «Зеркало» журналдарын атап өтуге болады. ХХ ғасырдың соңында да феминизмді қазақ халқына жаю кең етек алғанын осыдан-ақ байқауға болады.

Журналист Юрий Зайцев өзінің феминизм жайлы монографиялық еңбегінде Қазақстандағы әйелдерге байланысты гендерлік стереотиптер, әлеуметтік қорғалмаушылық, зорлық-зомбылық және билік құрылымындағы әйелдердің рөлі сияқты мәселелерді атап өтеді.

Статистика

2000 жылдары ерлердің табысы әйелдерге қарағанда 1,7 есе артық болғаны анықталды. Ұлттық құндылықтарды жаңғырту патриархалдық жүйе мен стереотиптердің қайта оралуына әкеліп соқтырды. Қазақстанда әйелдердің құқығы бүгінгі күнге дейін тапталып келеді. Зорлау мен тұрмыстық әлімжеттік тәрізді ауқымды мәселелерді былай қояйық. Қыз алып қашу, балалы болуға мәжбүрлеу, күштеп тұрмысқа беру сияқты ұсақ бірақ маңызды заттар әлі де орын алып жатыр.

Осындай құқықтың қорғалмауы кезінде әйелдердің жағдайды өз қолдарына алды. «Феминизм» олар үшін басты ұран болды. Олардың қатып қалған жүйені өзгертуге тырысып жатқандары дұрыс та шығар. Себебі осылай жалғаса беретін болса, әйел затының маңызы мүлдем құнсызданып кетпесіне кім кепіл? Елді қорғайтын ерлерді дүниеге әкелетін дәл осы әйелдер екені қай-қайсымызға да мәлім ғой.

Көкке көтерер қиял

0

(Мұқағали Мақатаевтың «Фантазия» өлеңі бойынша)

Жер бетіндегі жұмыр басты пенденің қиялында шек бар ма, шіркін! Тау мен тасқа жан бітіріп, тілсізді сайратып, көр соқырды көреген етер фантазияның шекарасы жоқ болар, сірә. Осы бір қиялдың көрініс табар өзіндік Отаны, танымдық ойлаудың ерекше үлгісі-ертегі.

Ертегінің ерекшесі

Ертегіге келгенде қазақтан шебері бар ма? Дана халқымыз жылдар бойы жанды баураған қара сөзді ауыздан-ауызға таратқан. Сол арқылы атадан балаға мұра етіп сақтап келді. Фантазия атаулының алыбын, танымның ғажайыбын қазақтың мұзбалағы Мұқаң да өзіндік мәнерде, сарында жеткізе білді.

Мұқаң не дейді?

Өлеңнің алғашқы жолдарында-ақ ақын ойдың қарапайым қалыбына түсініксіз, бірақ қиялдың қақпаларын ашқан шексіз әлем үшін әдеттегі жағдайды көрсетеді. Жеті қат аспанмен көмкерілген жеті қат жерді өз көзімен көрген ешкім жоқ шығар. Көрген тұрмақ, естігендер де саусақпен санарлық шығар. Дегенмен, адамзат атты жаратылыс осындай ғажайып, мидың шекарасынан тыс құбылыстарды шебер суреттей алған. Ертегіде ертеңімен табысып, кешегісімен қауышып, бүгінін бүтіндеген. Бес күндік жалғанның тұрғыны қағазға түсіретін бұл құдіреттің күшімен ғаламаттар туылған. Қалалар жаратылып, жаңа тұрғандығын айта кетпеу ақын үшін, әсте, қателік болар еді.

Ғаламды ғажапқа кенелтетін адам қиялының барып соғылар есігі, қайта қайтар бұрылысы жоқ. Шетсіз, шексіз дүние. Осы шексіз арпалысты өз бойына сыйдыра алмағаннан қиялшылдар қиял атын ерттеп, айға да, күнге де қол созған. Арғымақ түгіл, ойдың жетегімен кілемге де отырып сапар шеккен.

Галилей, Коперник сынды ғалымдардан бұрын-ақ фантазияға бай жер тұрғындары ғаламдық ақиқатты түсініп, мәніне терең бойлай алды. Ерекше, естен кетпес оқиғалардың шынайы өмірде орын алмағанымен, қиял айнасында жүзеге асуға қауқары жететіні анық. Мұқағалидың талантты тілімен жеткізілген осынау өмір өрнегі қиялдан бас сауғаламай, фантазияға апарар жолды батылдықпен, ата-баба қиялымен қанаттана отырып жүріп өтуге бұйыратындай.

Көңілдің шексіз толқынымен аспанға ұшып, жерге қонып, бар ғаламды шыр айналып өту әбден мүмкін. Бастысы-дұрыс бағытта және керекті дәрежеде қиялға бағыну. Бұл сезімге ерік берсең, үш ұйықтасаң түсіңе кірмес жерлерге жеткізеді, басыңды тауға да, тасқа да ұрады. Шыңға шығарып, әлемді алақаныңа сыйдырады. Осындай белестерді аяғыңның астына тастайтын фантазиямен әрекет еткенге не жетсін, шіркін!

«Шыдай алар емеспін»: қатігез анаға өкпе

0

Бас прокуратураның мәліметі бойынша 2017 жылдан бері тоқтаусыз өсіп келе жатқан тұрмыстық зорлық-зомбылық көрсеткіші карантин уақытында бірден 20-25%-ға өскен. Бұл туралы ҚР Ақпарат және қоғамдық даму министрі Аида Балаева хабарлады. Отбасындағы әлімжеттік бала психологиясына қалай әсер етеді? Мұндай әрекеттердің себебі қандай?

         «Есімді білгелі анам ащы суға сылқия тойып жүретін»

Ішімдіктің адамды небір істерге итермелейтіні бәріне мәлім. Бармайтын жерге жетелеп апарып, істемеймін деген істі істетеді. Ішімдікке құмар адамдардың өз-өзіне есеп беруі екіталай. Аружан да (есімі өзгертілді) туған анасының жадырап, сау болып жүрген кезін сағынады.

«Бала күнімде анам екеуіміз өте жақын болатынбыз: кез-келген жерге әкем екеуімен бірге баратынмын. Менің есеюіммен бірге анамның ішімдікке деген құмарлығы да арта бастады. Сол уақыттардан бері мен оны тек мас күйінде көретін болдым»-дейді Аружан.

Елімізде жыл сайын тұрмыстық зорлық-зомбылықтан 400 әйел көз жұмады. Бұл тек ресми деректер. Бұл өлімдерден басқа тіркелмеген, ешкім білмейтін өлім қаншама? Ресми және бейресми деректерді жалпылайтын болсақ, бұл санның нағыз шындықтан әлдеқайда алыс екендігіне көзіміз жетер еді.

         «Қолдаудың орынына қарғыс алдым»

Аружан 2020 жылы мектептің түлегі атанды. Бала өмірден үлкен өмірге аяқ басты. Бірақ осы үлкен өмірге жасаған қадамын қолдауы керек анасының әрекеті Аружанды депрессияға әкеліп соқтыра жаздады.

«Былтыр мектепті бітіріп, анама өзімнің жетістігімді, қолымнан не келетінін көрсетемін деп ойладым. ҰБТ-ге бар күшімді салып дайындалдым. Күйзелістен 10 келі салмақ тастадым. Бірақ тестілеуде білімімді көрсете алмай, бар болғаны 94 балл жинадым. Анам мені сол күннен бастап екі еселеп қарғай бастады. Жатсам-тұрсам өзімнің пайдасыз екенімді есту маған қиынға соқты. Ұрып-соғу, психологиялық шабуылдарға төтеп бере алмадым. Депрессияның аз-ақ алдында болдым».

Отбасыдағы психологиялық зорлық-зомбылықтың бірнеше салдары бар. Солардың ішіндегі ең негізгілері – өз өмірінің мәнін жоғалту және сенімсіздік. Біріншісі ата-ана үнемі баланың түкке тұрмайтынын, оның еш күші, билігі жоқ екенін айтып, бар талпынысын басып отырғанда туындайды. Екіншісі «эмоционалдық әткеншекке» (зорлық көрсетушінің көңіл-күйі мен қарым-қатынасының жиі өзгеруі) байланысты туындайды.

«Үйде мен үнемі аяғымның ұшымен жүруге тырысамын. Анамның көңіл-күйіне деген сенімділігім баяғыда жоғалған. Оны бірде көңілді, бірде ашулы көруге етім үйренген. Сол себепті басқа адамдармен қарым-қатынаста да өзімді сенімсіз сезінемін. Өз-өзіме деген сенімділігім және өзге адамдарға деген сенімім жоқ. Өз эмоцияларымды шынайы көрсету мүлдем қиынға түседі»-дейді Аружан.

         «Кейде бәрін тастап кетіп қалғым келеді»

Неге қысым көрушілер сол қысымның ортасында қалады, кетуге талпынбайды? Бұл жерде экономикалық тәуелділік, эмоционалдық тәуелділік, жанашырлық және басқа адамдардан итермелеу сияқты себептер бар. Бала ата-анаға тәуелді болғандықтан, тұрақты тұратын жері болмағандықтан немесе ата-ананың біреуіне жаны ашып, қамқор болғысы келгендіктен және жақын туыстары жағынан қыстау болғаны үшін үйден кете алмайды. Мысалы Аружан да әкесінің қамын жасау үшін анасының қылықтарына шыдауға дайын.

«Кейде алысқа кетіп қалғым келеді. Шыдай алар емеспін. Анамнан бас тартып, танымайтын адам сияқты өмір сүргім келеді. Бірақ әкем және сіңілім үшін шыдап келемін. Сіңілім де мен сияқты тасжүрек, шынайы сезімін жасырып қалатын адам болғанын қаламаймын» деп Аружан ішкі сезімімен бөлісті.

Зорлық-зомбылықтың қандай түрі болса да ол қоғам тарапынан сөгіске лайық әрекет болып есептелуі керек. Біздің қазіргі қоғамда отбасы мүшелеріне агрессияны көрсету қалыпты көрініс ретінде қабылданып жүр. Бұл дұрыс емес. Егер қоғам болып жұмылып, осы бір құбылысқа қарсы шықсақ, Аружан сияқты қаншама жеткіншектің психологиясы мен өмірін сақтап қалатын едік.

Селфхарм жайлы білесіз бе?

0

Селфхарм – өзінің денесін ішкі эмоционалдық себептер бойынша суицидалды мақсаттарсыз жарақаттау. Селфхарм көптеген психикалық аурулардың белгісі ретінде кездеседі. Өзін-өзі жарақаттаудың жиі кездесетін түрлері – теріні тілу және теріні өткір затпен тырнау. Селфхармның басқа түрлеріне дене бөліктерін қысу және ұру, теріні күйдіру, жаралардың жазылуына кедергі келтіру, шашты жұлу, улы заттарды пайдалану жатады.

Селфхарм жеке адамдарға байланысты болғандықтан, оның нақты көрсеткіштерін анықтау мүмкін емес. Көрсеткіш негізінен жасөспірімдер мен жастардың арасында 3%-дан 38%-ға дейін өзгеріп тұрады. Университет студенттерімен өткізілген зерттеу бойынша олардың 17%-ының өмірінде селфхарм кездесетіндігі, ал соның 13%-ында бұл жағдай бір реттен көп болғаны анықталған. Орта мектеп оқушыларының арасында өткізілген зерттеу бұл топта көрсеткіштің 13%-дан 24%-ға дейін өзгеріп тұрғандығын көрсетті. Селфхармның бастамасы балаларда 7 жастан басталуы мүмкін, бірақ әдетте жарақаттауға бейімділік 12-15 жас аралығында басталады.

Өзін-өзі жарақаттаудың басты мақсаты суицид болып табылмаса да, өлім тәрізді қайғылы жағдайларға әкеліп соғуы әбден мүмкін. Селфхармнан зардап шегетін адамдардың арасындағы өлім қаупі 40-60%-ға дейін жетеді. Бірақ бұған бейім адамдардың барлығының мақсаты суицид деп санау – қателік.

Селфхарм бірнеше себептер бойынша орын алуы мүмкін:
  • Жазалау. Белгілі бір қолайсыз жағдайға тап болған жасөспірім өзін кінәлі санаған жағдайда физикалық жазалауды қолдануы әбден мүмкін. Жұмсақ мінезділік, қателік жіберу, қате қадам жасау сияқты себептердің салдарынан эмоционалды күйзеліске ұшыраған адам өзін-өзі селфхарм арқылы жазалайды.
  • Эмоционалдық зақымды физикалықпен ауыстыру. Эмоционалдық зақым алған жағдайда осы күйден арылу үшін адамдар физикалық жарақат алуды қолданады. Бұл адам ойының аз уақытқа бөлініп, басқа арнаға ауысуына көмектеседі.
  • Эмоционалды тұрақтылық. Психикасы әлсіз адамдарға селфхарм күйгелектік, мазасыздық және эмоцияға берілу сияқты сезімдерден арылуға көмектеседі.
Селфхармнан зардап шегетін адамды бірнеше белгілер бойынша ажыратуға болады:
  • киіммен жабылуы мүмкін терідегі тілімдер мен күйіктер, жаралар;
  • нақты себебі жоқ сынған сүйектер;
  • өткір заттарды үнемі алып жүру;
  • адамдармен қарым-қатынас жасаудағы қиындықтар, қоғамнан алшақтау;
  • әлсіздік, қажетсіздік сияқты сезімдер;
  • ішкі қарама-қайшылықтар.

Селфхарм – өзіне көңіл аудартудың жолы емес, бұл – көңіл бөлу мен қолдауды талап ететін ерекше жағдай. Егер сіздің жақын адамыңыз осыған бейім болса, оны айыптауға асықпаңыз! Көп жағдайда эмоционалдық қарама-қайшылықтар кезінде адамдар өз әрекетіне тоқтау сала алмайды.

Сондықтан, жақындарыңызға көмектесудің амалын қарастырыңыз:
  1. Әртүрлі артық заттарды алып тастап, жеке және ашық әңгімеге уақыт бөліңіз. Сұрақты төтесінен қоймай, оның айтқысы келетінін ғана сұраңыз. Естіп емес, тыңдап үйреніңіз.
  2. Тым әсерлі болудан аулақ болыңыз, кінәламаңыз. Ішіңізде қарсылық болса да, оны сыртқа білдірмеуге тырысыңыз.
  3. Егер сізден айтылған әңгімені құпияда сақтау сұралса, міндетті түрде шекараны сақтаңыз. Мүмкін оған жарақаттары жайлы өзгелерге айту ыңғайсыз болар.
  4. Жақын адамыңызға қолдау көрсетіңіз: тек сөзбен емес, оның әрдайым қолдаушысы мен қорғаушысы бар екендігін есіне салыңыз. Оның жалғыз еместігін, достары, отбасы, айналасындағы адамдардан кез-келген көмекті ала алатынын ескертіңіз.
  5. Ультиматум қоюды доғарыңыз. «Егер сен бұлай істеуді доғармасаң…» деген сынды сөздерден мүлдем бас тартыңыз. Бұлай жасау арқылы сіз ол адамның сенім шеңберінен шығып қалуыңыз мүмкін.
  6. Профессионалды көмек көрсету, психологпен байланысу жолдарын ұсыныңыз.
  7. Ең бастысы – байыппен, дауысыңызды қатты шығармай, мейірімділікпен (аяушылықпен емес) сөйлеуге тырысыңыз.

Есіңізде болсын, селфхарм – әрқашан адамдардың өз таңдауы емес. Бұл әлсіздік емес, көмек пен түсіністікті талап ететін жағдай. Өзгені сынға алмас бұрын өзіңізді сол адамның орнына міндетті түрде қойып көріңіз!