Балаларды жан-жақты дамыту кезіндегі жұмбақтың рөлі

Иллюстрация: Freepik.com

Аннотация. Мақалада жұмбақтардың балалардың ойлау қабілетіне әсері және оларды қолдану бойынша жұмысты ұйымдастыру қарастырылған. Жұмбақтардың әр-түрлі тақырыптарының баланың ойлауына әсері және логикалық ойлаудағы мақсатын қарастырады.

Кілттік сөздер: Жұмбақ; даму ерекшеліктері; бала; ойлау қабілеті; қоршаған орта; мұғалім; даму деңгейі.

«Жұмбақтарды не үшін ойлап тапқан»-деп біз жиі ойланамыз. Жұмбақтардың шешуін табу үлкендер мен балалар үшін ермек пен жағымды уақыт өткізу болып табылады. Бірақ шынайы келгенде ол бұлай емес. Жұмбақ- ертегілермен, тақпақ пен жаттамақтармен бірге қолданатын өзiндiк көркем өнер шығарма.

Халықтық шығармалар ішінде балалар фальклорынан үлкен орын алатыны-жұмбақтар. Жұмбақтар және оның шешімін айту баланың ақыл-иесін дамытады, ойын шынықтыра түседі. Ойлауға, ойлаған ісінің үдесіне шығаруға жаттықтырады. Жұмбақтардың шешімін табу баланың зейінін, ықыласын арттырады. әр нәрсенің себебін іздестіріп табуға үйретеді. Жұмбақтар құпиясы баланы қызықтырып, әсерлендіре түседі, шешімін айтқызуға мәжбүр етеді. Баланың ұшқыр ойын іске, әрекетке қарай баулиды. Ой санасының қызмет етуіне серпін береді.

Ғалымдардың зерттеулеріне қарағанда жұмбақтың шығу тарихы өте ертеде болғанымен бізге жеткені 19 ғасырдың екінші жартысында ел арасынан жинап алғандар Ш.Уәлиханов пен В.Радлов болғанын білеміз. М.Әуезов1940 –жылы «Жұмбақтар» жинағын жазып, білім берерлік,дүниетанымды дамытарлық қасиеті барын айтқан.

Қазіргі кезде сабақ барысындажұмбақты шешу оқушылардың ой-өрісі, логикалық ойлау қабілетін дамытатын –ұтымды әдіс. Әдебиеттен басқа пәндерде де жұмбақтар, жұмбақты тапсырмалар қолданса,оқушының ой-өрісін дамытып, тәрбие береріміз анық.Білімге деген ынтасын арттырып, сергіту жаттығу түрінде қолданса тиімді екенін байқаймыз.

Жұмбақтың тақырыбы, мазмұны әр алуан болғандықтан күнделікті сабақта қолданып, оқушыларға ой тастап, тапқырлыққа, білмегенді білуге, ізденуге ой салатын тәрбиелік мәні бар халық шығармасы деп қараймыз. Жұмбақ әрбір заттың атқаратын қызметіне, жаратылысына, ерекше қасиетіне қарай құрастыратындықтан астарлы,жасырын ойды анықтау үшін оқушылар логикалық байлам жасап,өз ойын айтады. Жалпы жұмбақта фантазиядан гөрі нақтылық, деректік басым болғандықтан, аз уақыт ішінде тез шешім қабылдап, жауабын табуға тиіс. Атап айтсақ, ой ұшқырлығын, ойлау жылдамдығын қажет етеді.М.Әуезов «Жұмбақ-адамның дүниетану жолындағы ойының, қиялының шамасын білдіреді» деп, бекер айтпаған.

Жұмбақтар балалардың ұғымталдығын, ақылдылығын дамытып, қоршаған ортаны таныуға көмектеседі. Халық ауыз шығармашылығына жататын жұмбақтар эпитетке, метафора мен афоризмға бай. Сондықтан да осындай жұмбақтарды қолдану балалардың сөздік қорын дамытады. Жұмбақтар балалардың есте сақтау қабілеттерін жаттықтырады, өйткені балалар тек жұбақты шешіп қана қоймай, оларды жасыруды да ұнатады.

Бұл тек жұмбақтың жауабы ғана емес, онымен қатар мәтіннің есте сақталуына әсер етеді. Бұның бәрі жұмбақтың шешуін табуды тек жағымды іс қана емес,әжептәуiр пайдалы iс екенін көрсетеді. Жұмбақтар тіл үйренуде бірде – бір көмекші құралдардың бірі болып табылады. Әсіресе олар мектепке дейінгі жастағы балаларға тіл үйретуде өзекті болып табылады.

Оқытуда ойын технологиясымен қатар, жұмбақтар жаңа лексикалық тақырыпты меңгертуде және жаттықтыру жаттығуларды өткізуде қолданылады. Жұмбақтар бұл тұрғыда ең берекелi материал болып табылады.Қазақ тілін үйретуде жұмбақтарды қолданудың маңызы зор. Жұмбақтарды шешу арқылы балалардың ойлау қабілеттері дамиды, сөздік қорлары молаяды, тілдері жаттығады.

Олар балалардың зейінін жаңа лексикалық өлшемге, өзіндік буынға аударып, ықшам, бейнелi сөздердің үлгiсi болады (Мектеп жасына дейінгі балалардың шығармашылық қабілеттерін қалыптастыру бойынша әдістемелік ұсынымдар – Астана: 2016).

Жұмбақ – қорытынды неғұрлым белгісіз сөзге қысқаша сипаттама береді, логикалық және танымдық жағынан қызықты. Жұмбақтар балаларға олардың дүниетану қабілетін дамыту, тапқырлаққа баулу мақсатында қолданылады.Ұйымдастырылған оқу іс –әрекетінде қолданылған жұмбақтардың арқасында үйренген сөздер балалардың есінде қалып, жадында сақталады. Оларды бөлімге және күрделі дәрежесіне, балалардың жас ерекшелігіне қарай жинақтап алса неғұрлым тиімді болады.

Жұмбақтар әсіресе көрнекі-бейнелі ойлауды қалыптастыруға пайдалы. Тілге үйрету- балалардың сөздік қорын дамытуда аянбай тер төгу. Жұмбақтарды қолдану арқылы тіл үйрету қызық, пайдалы және үйретушi ойынға айналуы мүмкін. Оңай тапсырмаларды шешу ұйымдастырылған оқу іс –әрекетінің ерекше элементі немесе тіл үйретуде балалармен жеке жұмыс болуы мүмкін.

Жұмбақтар балалардың заттар туралы ана тіліндегі білімін бекітеді, ал басқа тілдегі шешуі жұмбақтағы заттың суретін анық, дұрыс бейне құруға көмектеседі, яғни сөздің мағынасын дұрыс бірнеше тілде естеріне сақтайды. Мектепке дейiнгi жастағы балаларға тән қалыптасқан сөздік қор ерiксiз жадында қалады.

Жұмбақтар-жас буынның ақыл-ойын дамытуға бағытталған асыл мұра.

Жұмбақтардағы терең ой, терең мағынамен қатар ондағы көркемдік шеберлікті қиыннан қиыстырып келтіреді. Бір зат екінші бір заттың-түр-түсіне балап, салыстыра айту соған қиыстыра білу ұқсастығын тауып көрсете алу ойдың ұшқырлығы мен зеректігін танытады. Баланы да қызықтыратын осы жағы «ақ сандығым ашылды, ішінен жібек шашылды.» деп бұлт шыққан күннің көзін-ақ жібекке, бұлтты ақ сандыққа балап, соның толық мазмұнын аңғартатыны ғажап-ақ. Адам сүйсінерлік эстетикалық әсерлі сөздерді іздеп табатыны да шеберліктен туған.

«Міне, ертек айт», «Жұмбақ, айт», «Өлең айт» дегенде осы келтірген үйреншікті сөздерді айтып бір-екі ауыз ертек, жұмбақ өлең білмейтін қазақ болмаған. Бұлар балалардың жасын жатқа оқып үйренетін, ақыл, есін күшейтуге, сөзді тез жаттауға дағдылануға алған сабақтары тәрізді болған. Бұл сабақтар балаларға сөзді есіне бекітуге үйрететін, сөзді тақпақтап, ұйқастырып, ырғаққа салуға төселдіре беретін, тілін шеберлей беруге үйрететін ойнақы сөздер. Баланың ой көлемі кеңейіп шыныққан сайын, жас ерекшелігі мен білім ерекшелігіне қарай жұмбақтардыңда шешімі қиындап мағынасы тереңдеп, бірден-бірге күрделене береді.

Жұмбақтың балаларға тағы бір пайдалы жағы-өз ойындағы құпияны шештіру, айтқызу арқылы оларға өмірді танытады. Айнала төңіректе болып жатқан түрлі құбылысқа зер салуға, соның себебін іздестіруге үйретеді. Қайнаған өмірге араласып кетуге қол бұлғайды, соған қызықтыра, асыға шақырады. Осындай өзгешеліктері бролғандықтан, балалар жұмбақты құмарта тыңдайды. Соның шешімін өз жолдастарынан бұрынырақ табамын деп өзін-өзі іске, әрекетке, терең ойға-қабілеттілікке жұмылдыра түседі.

Дүние тану жолында баланы ойға, қиялға шомылдыратын, іске, әрекетке баулитын және ой, қиялдың шама-шарқын білдіретін құнды жанр. Дәлірек айтқанда, жұмбақ баланың фантазиялық ойын дамытатын жанр деуімізге болады.

Ойлауды дамтудың оқытуға тікелей байланысы осы дамуды мақсатқа бағыттап басқаруға, оқытуды ойлау іс-әрекеттерінің белгілі типінің қалыптасуына себепкер боларлықтай етіп құруға мүмкіндік береді. Бұл мектепке дейінгі балалық шақта ойлауды дамытудың қай бағыты қажеттірек , адамның бүкіл келешек өмірі үшін ең басты мен алатындығын жөніндегі мәселені қоюға түрткі болады.

Жұмбақтың мазмұны мен құрылымының әдеби жанр ретіндегі ерекшеліктері балалардың логикалық ойлау қабілетін дамытуға және сөйлеу мен ойлау дағдыларын қалыптастыруға, ойын дәлелдеуге мүмкіндік береді. Жұмбақтарды болжау кезінде тек нәтиже маңызды емес, ол дұрыс жауап, сонымен қатар дәлелдеу, яғни жауаптың дұрыс табылғандығына дәлелдеу арқылы логикалық және дәйекті түрде сендіру әрекеті қалыптасатын болады. Бұл жағдайда жұмбақты балалардың өз ойларын дәлелдеу қабілетін қалыптастыру мақсатында пайдалану орынды болмақ. Осылайша, бұл жай ойын-сауық емес, ойлау мен дәлелдеу жаттығуларына айналады(Мектепке дейінгі білім беруді жаңартудағы жаңа стратегиялар мен мүмкіндіктер» атты қалалық ғылыми-практикалық конференция материалдары №2 жинағы, 2017:134б).

В.А.Сухомлинский балаларға көрген-білгендерін білдіретін дұрыс сөз табуға қалай үйреткені туралы айтады: «Ең бастысы, бала сөздің мағынасын үйреніп қана қоймай, оны ерекшеліктерімен бірге сипаттай білуі керек. Балаға әлемнің сұлулығы ғана емес, оның қыр-сырын да түсіндіріп, көрсету керек, сонымен қатар мен болмыс қуанышы туралы алғашқы ой ашылатын сезімтал жаста оқушыларымды далаға, тоғанның жағасына, баққа апарамын, сол арқылы мен оларды таңқалдыруға жетелеймін, поэтикалық сөзде бейнеленген бейнені, суретті балалардың жадында қалдыруға тырысамын, сол мақсатта әрекет етемін.

Бірқатар жағдайларда балалар бұл жалғыз ерекшелігін механикалық емес өзгеше түрде қабылдайды. Бұл әртүрлі заттар мен құбылыстарды сипаттау үшін бірдей өрнектер мен бейнелер

қолданылатын жұмбақтарды болжау кезінде орын алады. Балалар таныс сөйлемді, сөз тіркесін ести отырып, онымен байланысты жауапты есте сақтайды және оны айтуға асығады, жаңа жұмбақтың мағынасы туралы ойланбай, таныс сөйлемнің басқа жағдайда, жаңа жағдайда қолданылатындығына мән бермейді.

Сонымен, жұмбақ маңызды шеберлікті — логикалық ойлау қабілетін қалыптастыру үшін қолданылады. Бұл үшін балаларды жасырын заттың белгілерін толығымен түсінуге және олардың арасында айтарлықтай байланыстар орнатуға бағыттайтын болжау әдісі.

Жұмбақтарды болжау тәсілдері Болжаудың негізі жұмбақтың сұрағын түсіну болып табылады — ол әрдайым шешілуге тиісті мәселелердің түрін қамтиды: не іздеу керек? Сонымен қатар, қалай іздеу керектігін анықтау керек, яғни шешімдерді табу керек: қайда іздеу керек? Ненің негізінде қорытынды жасау керек? Ол үшін жұмбақта аталған барлық белгілерді оқшаулау қажет, өйткені олар шешімнің кілті болып табылады. Кейбір белгілер іздеу саласына нұсқайды — белгіні қайдан іздеу керек, басқалары жұмбақтың тақырыбын сипаттайды — кім, не іздеу керек, ал өзгесі осы құбылыстың басқалармен байланысы мен тәуелділігіне назар аударады. Сондықтан жұмбақты шешу үшін барлығына мән беру керек: онда бәрі, әр сөз маңызды болып саналады.

Дәлелдеу сөзінің дағдысын дамыту

Дәлелдей білу дегеніміз — дұрыс, логикалық ойлау ғана емес, сонымен қатар өз ойын нақты ауызша формаға келтіре отырып, дұрыс айту. Дәлелді сөйлеу үшін сөйлеу жолдарын, грамматикалық құрылымдарды сипаттаудан және баяндаудан өзгеше, ерекше композиция арқылы қолдана білу қажет.

Дәлелдеудің мәні кез-келген тұжырымды қолдайтын бірнеше дәлелдерді таңдау мүмкіндігінен тұратындықтан, сөйлеу дәлелі үшін арнайы құрылым қажет болуы мүмкін: «Бірінші …, екіншіден …» және т.б. Сөзге дәлелдеу кезінде көбіне күрделі грамматикалық құрылымдағы сөйлемдерді, бағыныңқылы сабақтас құрмалас сөйлемдерді қолдан керек: «Егер …, онда …; бір рет … дегеніміз …; сондықтан …; бұл …; себебі…; ретінде …; … дегенді білдіреді; сондықтан …

Дәлелдеу қорытындымен аяқталады, ол қабылданған лексикалық құралдарды қолдану арқылы жасалады, оны балалар біртіндеп игереді. Әдетте, мектеп жасына дейінгі балалар бұл конструкцияларды сөйлеу кезінде қолданбайды, бірақ оларды балалық шақтың келесі кезеңдерінде — мектепте түсініп, игеруіне жағдай жасау қажет. Жоғарыда айтылғандардан қандай әдістемелік тұжырымдар шығады? Балаларда дәлелдеу қажеттілігін ояту үшін, жұмбақтарды болжау кезінде баланың алдына нақты мақсат қою керек: жұмбақты жай ғана болжап қоймай, болжамның дұрыс екенін дәлелдеу қажет. Мысалы, балаларды суды пайдалану үрдісіі қызықтыруы керек. Ол үшін сіз байқау ұйымдастыра аласыз: «Кім дәлірек дәлелдейді? Кім толығырақ және дәлірек дәлелдейді? Мұны кім қызықтырақ дәлелдейді?

Балаларға қоршаған әлем заттары мен құбылыстарын байланыстар мен қатынастардың барлық толықтығы мен тереңдігінде қабылдауға, жұмбақтарда ұсынылатын заттар мен құбылыстармен алдын-ала таныстыруға үйрету қажет. Сонда дәлелдемелер неғұрлым нақты және толық болады.

Жұмбақтарды жасырғанда, балалар оларды жақсы есте сақтауы және белгілерді толығырақ бөліп көрсетуі үшін бірнеше рет қайталау керек. Жұмбақты талдау керек, бұл балалардың назарын белгілерге аударуға және сұрақтар арқылы олардың арасындағы байланысты орнатуға көмектеседі. Дәлелдер үлгісін келтіріңіз. Сөзжұмбақтың құрылымына сәйкес сұрақтарды дәйекті түрде қою арқылы балаға дәлелдеу жоспарын ұсыныңыз, мысалы: «Кімде ұзын құлақ болуы мүмкін? «Бір түйір үлпектер» туралы кім туралы айта аласыз? Кім ептілікпен секіреді және сәбізді жақсы көреді? Сонымен, бұл жұмбақ кім туралы?”

Егер қандай да бір белгі немесе байланыс жоқ болса, балаға оның жауаптарының біржақты болуын көрсете отырып, пікірталас сипатындағы сұрақтар қойыңыз. Мысалы, жиіркенішті Қар ериді, шалғын өмірге келді, күн шығады. Бұл қашан болады? Бала бір ғана белгіге сүйене отырып дәлелдейді: «Бұл көктемде болады, өйткені қар ериді».

Мұғалім дәлелдеудің сәйкес еместігін көрсетеді: «Қар тек көктемде ери ме? Қыста да қар еруі мүмкін». Сонда бала басқа белгілерге назар аударады (шалғын өмірге келді, күн келеді), бұл жауапты неғұрлым сенімді етеді (Бабалар сөзі:2017:146б)

Егер аллегория негізінде жұмбақ ұсынылса, дәлелдеудің сәтті болуы үшін сіз оның белгілерін қайдан іздеу керектігін көрсете аласыз. Дәлелдеудің мазмұны мен әдістері өзгеруі үшін бір тақырып, құбылыс туралы әр түрлі жұмбақтар ұсыну қажет. Бір тақырыпқа қатысты әртүрлі жұмбақтар сөздік қорды көбейтеді, бейнелі сөз тіркестерінің бейнелі мағынасын қалай түсінетіндігін, қандай тәсілдермен дәлелдейтінін, жауабын растайтындығын көрсетеді.

Жұмбақтың екі жағы бар: бірінші тыңдаушының көз алдында тұратын сурет те, екіншісі—тыңдаушы назарына ұсынылған бір зат, не құбылыс. Осы астарлы бүркемені білу үшін болжалдап, ой жүгірту керек. Жұмбақтың композициялық құрылымы, әдетте, екі бөлікті болып келеді. Оны қазақ дәстүрінде «жұмбақтың байлауы» және «жұмбақтың шешуі» дейді. Шешуі болмаса—жұмбақ мағынасыз. Әрине, әдейі адамдарды адастыру үшін ойлап табылған әзіл үлгілері де кездеседі.

Әрбір жанрдың пайда болуы кажеттіліктен туындаған, қоғамдық өмірдің мұқтаж талап-тілектеріне орай өрістеп отырған, қоғамдық сұранымға ие болмаған рухани құбылыс дамуын тоқтатқан. Жұмбақтың тәрбиелік уытты қызметі бүгінгі танда да солғын тарта қойған жоқ. Десек те бұрын жұмбақ айтысуға жас-кәрі түгел қатысып белсенділік байқатса, қазір балаларға ғана бағышталған түрге айналған. Жұмбақ жасөспірімдердің дүниетаным көкжиегін кеңейтіп, ойын ұшқырлап, тұспалды сөздің мәнін ұғынуға септігін тигізіп, тапқырлығын шыңдайды. Жұмбақ қоршаған ортаны, заттарды көркем тілмен бейнелеп, адамдардың әсемдік талғамын оятады. Тыңдаушының сезімін қозғап, сүйсіндіреді де, баурап та алады. Онда карапайым заттардың өзі асқақ поэтикалық толғаныспен бейнеленеді, демек, эстетикалық қызметі де тегеурінді деген сөз. Жұмбақтың тілі қарабайыр тіл емес, образды сөз, одан бір кездердегі халықтың сұлулыққа құштар талғам-түсінігін аңдаймыз. Бір ғана мысал: киіз үй—көшпелі қазақтың қатты қадірлеген, күтіп ұстаған ең бағалы мүлкі (Қазақ халқының жұмбақтары:2003,145б).

Қолданылған әдебиеттер тізімі:

1. «Қазақстанда мектепке дейінгі білім берудің ғасырлық тарихи шежіресі» республикалық педагогикалық оқулары жинағы / «Летопись вековой истории дошкольного образования в Казахстане» сборник Республ. педагогическ. чтениях. Астана, 2017 жыл, 3 мамыр. – Астана, 2017. – 424 б.

2. Әбжанов М.М. Қазақ халқының жұмбақтары. Алматы, 2003ж.

3. «Мектепке дейінгі білім беруді жаңартудағы жаңа стратегиялар мен мүмкіндіктер» атты қалалық ғылыми-практикалық конференция материалдары жинағы / «Сборник материалов городской научно-практической конференции на тему «Новые стратегии и возможности модернизации дошкольного образования». Өскемен, 2017 жыл, 22 қараша. – Өскемен, 2017. –307 б.

4. Бабалар сөзі: Жүзтомдық.—Астана: «Фолиант», 2010. Т. 64: Жұмбақтар. — 432 бет.

Амандос Әсем Асылбекқызы
Амандос Әсел Асылбекқызы
Қ.Жұбанов атындағы Ақтөбе өңірлік университеті
Педагогика факультетінің 4-курс студенттері

Мектепке дейінгі білім берудегі жұмбақтың бала дамуына әсері

Иллюстрация: Freepik.com

Аннотация. Мақалада жұмбақтардың қазіргі мектепке дейінгі білім берудегі өзектілігін анықтайтын ерекшелігі қарастырылған., балаларды дамытушы түрінде оқыту принциптері сипатталған. Жұмбақтардың балалардың ойлау қабілетіне әсері және оларды қолдану бойынша жұмысты ұйымдастыру қарастырылған.

Кілттік сөздер: Жұмбақ; даму ерекшеліктері; бала; ойлау қабілеті; қоршаған орта; мұғалім; даму деңгейі; Мектепке дайындық;.

«Бала тәрбиесі — бесіктен» деген тәрбиелік ұғымды әрдайым есте сақтаған қазақ халқы баласын алдымен халықтық дәстүрде тәрбиелеуді ұстанған халық қашан да өскелең ұрпақты тәрбиелеудің мәнін, оның қиындығы мен қуанышын, одан шығатын нәтижені біліп отырған. Осы тұрғыдан қарағанда, ауыз әдебиетіндегі шағын жанрлар – мақал — мәтелдер, жұмбақтар, санамақтар, жаңылтпаштар баланың ой — өрісін, дүниетанымын, қиялын, тілін дамытуда, тәлім — тәрбиесінде терең мән жатыр.

Жұмбақ — белгілі қасиеттерін ғана мегзеу арқылы жасырылған зат, құбылыстарды шешкізу мақсатында құрылған танымдық мәні өте зор ұсақ жанр. Жұмбақтың мысал, ертегі, айтыс түрлері ұсақ жанрға қосылмайды.

Баланың ойлау қабілетін дамытатын, танымын кеңейтетін тамаша үлгінің бірі — жұмбақ. Ол халықтың ойы, қиялынан туған ұшқыр да бейнелі шығарма. Қазақ халқында ерте заманнан қолданылып, қарым — қатынас жасаудың ерекше бір құралына айналған.

Үлкендер арасында адамды тану, сынау, әзіл — қалжың, шешендік шеберлігін байқату ойын түрінде қолданылса, балалар үшін жұмбақты дүниенің қыр — сырын білдіртуге, танымы мен қиялын ұштауға, тіл шеберлігіне, ой жүйріктігіне баулу мақсатында қолданған. Жұмбақтар нәрсенің, заттың, құбылыстың жалпы сыртқы көрінісін сипаттау, ішкі мазмұнын білдіру, екінші бір нәрсемен салыстыру, басқа нәрсеге теңеу, ұқсату, баламалау, әсірелеу мазмұнында беріледі. Жұмбақтардың мазмұнында тілдік қолданыстар да сан алуан болып келеді.

Жұмбақтың осындай тілдік ерекшеліктерін балаға анықтап жеткізе білу, туған тілінің байлығын сезінуіне, тілдік қолданыс ерекшеліктерін тануға, сөз саптау сөйлеу мәдениетін үйренуге, өз ойын шебер де мәнерлі жеткізе білуіне шығармашылық қабілетін өсіруге көптен — көп көмегін тигізеді. Жұмбақтар бойынша жұмыс негізінен оның шешуін табу бағытында жүргізіледі. Ол үшін белгілі бір нәрсені жұмбақтап айтылған белгілеріне қарай іздестіру жолымен табу әдісі ұсынылады. Мұндай жағдайда жұмбақталған нәрсенің жалпы қай салаға жататыны, қандай бағытта ізделетіні айтылады (Қазақстанда мектепке дейінгі білім берудің ғасырлық тарихи шежіресі» республикалық педагогикалық оқулары №7 жинағы, 2017:127б).

Мектеп жасына дейінгі балаларды дамыту мәселесі ұлттық даму стратегиясымен тығыз байланысты мемлекеттік саясаттың ажырамас бөлігі болып табылады. Бала — біздің болашағымыз. Олай болса, мектепке дейінгі тәрбиелеу мен оқыту баланың ғана емес, еліміздің де жарқын болашағының кепілі. Ол – үздіксіз білім берудің алғашқы деңгейі. Сондықтан, мектепке дейінгі тәрбиелеу мен оқытудың негізгі мақсаты – баланың жеке басының қалыптасуы мен дамуы болып отыр.

Мектепке дейінгі оқытуды ойын технологиясын қолдану арқылы ұйымдастыру — ең басты мәселелердің бірі.

Баланың жасына және психологиялық ерекшелігіне қарай берілетін бағдарлама материалдарын тындалым, айтылым, тілдесім әрекетін қалыптастыру арқылы меңгерту, үйренген білім дағдыларын бекіту жұмыстары ойын арқылы жүзеге асырады. Қазақ тілі дыбыстарына арналған альбомдар, ойын-жаттығулар, аударма сөздіктер, санамақ, өлеңдар жинақталуы керек. Әсіресе қолданылатын материалдар қазақ халқының ұлттық ерекшеліктерін танытарлықтай болуы керек. Мектеп жасына дейінгі балалардың өмірге қадам басардағы алғашқы қимыл – қозғалысы – ойын, сондықтан да оның мәні ерекше. Сабақ үрдісінде түрлі ойын технологиясын тиімді пайдалану арқылы қатысымдық әрекетті қалыптастыру жұмыстары бүгінгі күннің өзекті мәселесі болып отыр.

Қоғамның жаңа өркендеуші ұрпаққа деген талабы-білім беру стандартын игеру қажеті мен мазмұнын мақсатты түрде жүзеге асырады. Оқудың мазмұнын, уақыт және мақсатының принциптерінің негізгісі болып оқу материалдарының лайықтылығы саналады.

Бұл принциптің жүзеге асырылуы, білім беру мекемелерінің алдында баланы мектепте оқу кезіндегі әр кезеңдерден өткенде кездесетін психологиялық,эмоционалдық және әлеуметтік қиындықтарын алдына қояды.

Бес-алты жаста баланың жалпы даму деңгейі(интеллектуалдық, сөйлеу,әлеуметтік-мәдени). Алты-жеті жаста бастауыш мектепте оқуға дайындық деңгейі -тоғыз-он жасында негізгі мектепте оқуға дайындығының деңгейі.

Мектеп жасына дейінгі бала нақты санаттарға бөлу арқылы ойлайды. Балаларды объектіге әртүрлі шараларды қолдануға үйрету керек, олардың көмегімен ол тиісті параметрді бөліп, осы негізде объектілерді бір-бірімен салыстыра алады. Қабылдау саласындағы стандарттар, ойлау саласындағы шаралар — бұл объектіні тікелей қабылдауға мүмкіндік беретін құралдар. Олар шындықтың әртүрлі аспектілерін жанама, сандық және сапалық салыстыруға мүмкіндік береді.

Баланың ойлауы екі жасында басталады. Ол оның жүре бастау, қозғалысының шарықтау, көзқарасының кеңеуі және тілді меңгеруімен байланысты. Баланың ойлауы міндетке деген танымдық міндет түрінде туындайды. Затты ұстап, оларды басқара отырып, заттың қасиетін біледі.

Ойлауды дамтудың оқытуға тікелей байланысы осы дамуды мақсатқа бағыттап басқаруға, оқытуды ойлау іс-әрекеттерінің белгілі типінің қалыптасуына себепкер боларлықтай етіп құруға мүмкіндік береді. Бұл мектепке дейінгі балалық шақта ойлауды дамытудың қай бағыты қажеттірек , адамның бүкіл келешек өмірі үшін ең басты мен алатындығын жөніндегі мәселені қоюға түрткі болады.

Жұмбақтың мазмұны мен құрылымының әдеби жанр ретіндегі ерекшеліктері балалардың логикалық ойлау қабілетін дамытуға және сөйлеу мен ойлау дағдыларын қалыптастыруға, ойын дәлелдеуге мүмкіндік береді. Жұмбақтарды болжау кезінде тек нәтиже маңызды емес, ол дұрыс жауап, сонымен қатар дәлелдеу, яғни жауаптың дұрыс табылғандығына дәлелдеу арқылы логикалық және дәйекті түрде сендіру әрекеті қалыптасатын болады. Бұл жағдайда жұмбақты балалардың өз ойларын дәлелдеу қабілетін қалыптастыру мақсатында пайдалану орынды болмақ. Осылайша, бұл жай ойын-сауық емес, ойлау мен дәлелдеу жаттығуларына айналады.

Жұмбақтың ойын-сауық түрі оқытуды қарапайым және қызықты етеді. Сондықтан жұмбақ балаларды алғашқы оқыту кезінде тиімді педагогикалық құрал бола алады. Бұл жұмбақтардың сабақта, жұмыста, ойында және күнделікті өмірде кең қолданылуын түсіндіреді.

Жұмбақтарды қолдану мақсаттары әр түрлі. Олар барлық жастағы топтарда педагогикалық жұмыста балалардың ақыл-ой белсенділігін жандандыратын, олардың байқау дағдыларын ұштайтын, қызығушылықтарын арттыратын және білімді игеруге серпін беретін әдіс ретінде кеңінен қолданылады. Жұмбақты балаларға бақылау кезінде, сабақтың басында ұсынуға болады. Сонымен қатар, мысалға, жас топтарда мұғалім аквариумдағы балықтарды жұмбақпен тексеруді бастайды.

Сабақтарда түрлі ерекшеліктерді пайдалану мектепке дейінгі жастағы балалармен әңгіме түрінде өткізіледі. Сабақта заттардың сипаттамалық ерекшеліктері туралы білімді бекіту мақсатында жұмбақтар қолданылады. Анықтамаларда да жұмбақтар пайдаланылады. Бірақ олар жұмыстың бір бөлігі ғана.

Сонымен, мектепке дайындық тобының балаларымен өткізілетін оқу құралдары туралы әңгімеде олар сабақтың бірінші бөлімінде болашақ оқушыға қажетті заттарды қарастырады, объектілер не деп аталатынын, не үшін керектігін анықтайды , оларды қалай пайдалану керек, қалай сақтау керектігі түсіндіріледі. Екінші бөлімде «Сәлемдеме» ойыны ойнатылады. Онда әртүрлі нысандар бар, бірақ олардың әрқайсысын болжау керек. Балаларға қарындаш, кітап, дәптер, бор туралы жұмбақтар ұсынылады. Оларды тапқандар сәйкес заттарды шығарады, өздері болжаған белгілерді белгілейді.

6-7 жастағы балалармен үй жұмысын жеңілдететін құралдар мен механизмдер туралы әңгімелесу. Біріншіден, балалар үйде ересектер мен балалар қандай жұмыс жасайды, қандай еңбек құралдарын пайдаланады, тұрмыстық техника адамның жұмысын қалай жеңілдетеді сол жайлы сөз қозғалады. Әрі қарай, бұл сабақ жұмбақтармен ойын түрінде өткізіледі: «Бізге жұмыс істеу үшін не керек?». Мұғалім құралдар мен тұрмыстық техника (қайшы, ине, балға, шаңсорғыш және т.б.) туралы жұмбақтар жасырады. Балалар оларды болжайды, бұл объектілер қандай жұмыс түріне қажет екенін анықтайды. Жоғарыда айтылғандай, жұмбақ балалардың ақыл-ойы мен сөйлеу тілін дамытуға қызмет ете алады. Бұл жағдайларда бүкіл сабақ жұмбақтарға негізделуі мүмкін (Мектеп жасына дейінгі балалардың шығармашылық қабілеттерін қалыптастыру бойынша әдістемелік ұсынымдар – Астана: 2016).

Балаларды қоршаған ортамен және табиғатпен таныстыру үшін жұмбақтар тәрбиелеу мен оқу жұмысының жалпы жүйесінде ерекше орын алады. Олар баланы бақылауға, ой елегінен өткізуге және

оқуға шақырады. Жұмбақтар шешу белсенді ой еңбегін, ізденісті талап етеді, бұл табысты әрі танымдық іс-әрекеттің алғышарты.

Мұғалімдер балаларға жұмбақтар жасыра отырып, көбінесе баланың олардың шешімін таба алатындығы туралы ойламайды, жұмбақ жасыру кезінде балардың ойлау бағыттарына талдау жасамайды, асықтырады, олардың тез шешімін табу үшін емес, ал ең бастысы ұсынылған жұмбақтың дұрыс жауабы табылуы үшін бағыттау керек. Егер балаларға шешімін табу қиын болса, мұғалімдер кейде олардың өтініштерінен бас тартып, жай ғана жұмбақтың мағынасын түсіндіреді, оны жауапқа бейімдейді, осылайша балаларды ойлау, ойлау мүмкіндігінен айырады. Бұлай жасалмауы керек. Осыған дағдылана отырып, балалар жұмбаққа деген қызығушылығын жоғалтады. Балаларға жұмбақтарды шешуге үйрету шыдамдылықты қажет етеді. Ең алдымен, мұғалім жауап беруге асықпауы керек. Сондай-ақ, баланың табиғи тапқырлығына ғана арқа сүйемеу керек. Балаларды жұмбақтардың саналы түрде шешімін табуға үйрету керек: олардың мазмұнын түсіну, логикалық мәселені шешу жолдарын табу, болжау әдістерімен таныстыру, сонымен қатар шешімдердің дұрыстығын түсіндіруге және дәлелдеуге үйрету.

Жұмбақтың сипаттама бола отырып, ол балалардың сөздік қорын жаңа сөздермен, сөз тіркестерімен, бейнелі тіркестермен байытуға, сондай-ақ балаларда сипаттамалық сөйлеу дағдыларын дамытуға көптеген мүмкіндіктер береді. Балалардың сөйлеудің сипаттамалық формасын тезірек игеруі үшін олардың назарын жұмбақтың тілдік ерекшеліктеріне аудару керек, көркем образдың әсемдігі мен өзіндік ерекшелігін байқауға, оның қандай сөйлеу құралдарымен жасалғанын түсінуге, дәл және бейнелі сөзге талғам жасауға үйрету керек. Жұмбақтың материалын ескере отырып, балаларға жұмбақтың композициялық ерекшеліктерін көруге, оның ырғағы мен синтаксистік құрылымының өзіндік ерекшелігін сезінуге үйрету керек.

Мектепке дейінгі балаларға өзбетімен жұмбақ жасыру оңай нәрсе емес.Бұл ретте де тапсырмалар белсенді сөйлеуге, ой-өрісін дамыуға ықпал етеді. Жұмбақтарды құрастыра отырып, балалар заттарды, құбылыстарды нақты және қысқаша сипаттауды, олардағы заттардың маңызды қасиеттерін, қасиеттерін табуды және бөліп көрсетуді, барлық екінші және аз мағынаны алып тастауды үйренеді (Мектепке дейінгі білім беруді жаңартудағы жаңа стратегиялар мен мүмкіндіктер» атты қалалық ғылыми-практикалық конференция материалдары №2 жинағы, 2017:134б).

Жұмбақтарды құрастырған кезде (мысалы, тақырыпты, жануарды енгізген кезде) балалар сөздерді таңдауда мүмкіндігінше қатал болуға тырысады, көбінесе тақырыптың сапасын, күйін немесе белгісін дәл көрсететін, яғни сөйлеу арқылы өз ойларын дәйекті және дәйекті түрде айтуды үйренетіндерге артықшылық береді.

Жұмбақ құрудың бастапқы кезеңінде тәрбиешінің белсенді көмегі зор. Мысалы, алма туралы жұмбақ құруды ұсынбас бұрын, тәрбиеші балалардың бұл жеміс туралы жалпы (формасы, түсі, дәмі, қайда өседі) білімін тексереді. Содан кейін айтады «Қызыл, домалақ, тәтті, ағаш басында өседі. Бұл не? Балалар бірден дұрыс жауабын береді.

Жұмбақ балалардың сөйлеу-растау, сөйлеу-сипаттау сияқты дағдыларын қалыптастырады.

Дәлелдеу қабілеті — бұл дұрыс логикалық ойлау ғана емес, сонымен қатар өз ойыңызды дұрыс білдіру, оны нақты ауызша формасына кіру.

Жұмбақ-сипаттама балалардың сөздік қорын жаңа сөздермен, сөз тіркестерімен, бейнелі тіркестермен байытудың көптеген мүмкіндіктерін қамтиды.

Жұмбақта кішкентай шығарма ретінде балалар тілдік құралдардың сипаттамалық мәтінге қалай бірігетінін, осы бірлестіктің ерекшелігі неде екенін көре алады. Мұның бәрі балалардың сипаттамалық сөйлеуді түсіну және құру қабілетін дамытуға көмектеседі.

Балалар бұл дағдыларды тез игеруі үшін, жұмбақтың тілдік ерекшеліктеріне назар аудару қажет, жақсыны және көркемдік бейінді көреуге үйрету және нақты сөзге деген тәбетін ашу керек.

Жұмбақтың материалын ескере отырып, балаларға оның композициялық ерекшеліктерін көруге, ырғақтарының өзіндік ерекшелігін және синтаксистің ерекшелігін сезінуге үйрету керек. Осы мақсатта жұмбақтың мазмұнына, құрылымына және тіліне талдау жүргізіледі.

Балалар жұмбақты шешкеннен кейін мұғалім сұрақтар қойып, сұрайды: «Жұмбақ ұнай ма? Әсіресе не ұнады және не есте қалды? Онда не түсініксіз және қиын болды? Қандай сөздер мен өрнектер түсініксіз болып көрінеді? Бұл жұмбақтағы тақырып сәтті сипатталған сияқты ма? Қандай сөздер сипатталған? Қандай сөздер қозғалыс, дыбыстар, иіс, түс береді?”

Жұмбақтың құрылысына назар аудару керек, өйткені оның құрылымы нақты сөйлеу құралдары мен сөйлеу шешімдерін қажет етеді: «Жұмбақ қалай басталады? Қалай аяқталады? Онда не туралы сұралады? Белгілер қалай тізімделеді, қандай тәртіппен?”

Мұндай сұрақтар балаларда тілге сезімталдылықты дамытады, тілдік құралдардың бір-біріне және жұмбақтың мазмұнына тәуелділігін байқауға көмектеседі, экспрессивті құралдарды байқауға көмектеседі.

Балалар жұмбақтың тек бейне мағынасын түсініп қана қоймай, сонымен қатар заттар мен оқиғалардың сөздік бейнесін өздері құруды үйренуі керек, бұл ретте оларға өзіндігінен сипаттау нұсқаларын

Болжауды жеңілдететін жағдайлар жасаумен қатар, балаларға жұмбақты шешуге, логикалық мәселені дұрыс шешуге үйрету керек. Шешім қатесіз болуы үшін болжаудың логикалық механизмін білу керек, тиісті әдістерге ие болу керек. Жұмбақтың мазмұнының ерекшеліктерін логикалық тапсырма ретінде ескере отырып, , біз болжау кезінде жасалатын ақыл-ой әрекеттерінің ерекшелігі мен реттілігін қарастырамыз. Жұмбақты шешу үшін алдымен жұмбақта көрсетілген объектінің белгілерін бөліп алу керек, яғни талдау жасау керек. Содан кейін осы белгілерді салыстыру және біріктіру керек, олардың арасында мүмкін болатын байланыстарды орнату, яғни синтез жасау керек. Байланыстарды орнату және белгілерді біріктіру негізінде қорытынды жасалады, ойша пайымдау, яғни дұрыс болжау құрылады. Осы кезеңдердің әрқайсысының көрсетілген тізбектегі қажеттілігі жеткілікті талдаусыз (барлық көрсетілген белгілерді оқшаулау) синтез (байланыс орнату) процесі толық емес, бір жақты болуы мүмкін, сондықтан қорытынды дәл емес немесе қате болады (Бабалар сөзі:2017:146б)

Қолданылған әдебиеттер тізімі

1. «Қазақстанда мектепке дейінгі білім берудің ғасырлық тарихи шежіресі» республикалық педагогикалық оқулары жинағы / «Летопись вековой истории дошкольного образования в Казахстане» сборник Республ. педагогическ. чтениях. Астана, 2017 жыл, 3 мамыр. – Астана, 2017. – 424 б.

2. Мектеп жасына дейінгі балалардың шығармашылық қабілеттерін қалыптастыру бойынша әдістемелік ұсынымдар – Астана: 2016. 40 – бет.

3. «Мектепке дейінгі білім беруді жаңартудағы жаңа стратегиялар мен мүмкіндіктер» атты қалалық ғылыми-практикалық конференция материалдары жинағы / «Сборник материалов городской научно-практической конференции на тему «Новые стратегии и возможности модернизации дошкольного образования». Өскемен, 2017 жыл, 22 қараша. – Өскемен, 2017. –307 б.

4. Бабалар сөзі: Жүзтомдық.—Астана: «Фолиант», 2010. Т. 64: Жұмбақтар. — 432 бет.

Кәдірова Айдана Маратқызы,
Сатыбалдина Бибінұр Ерғалиқызы
Қ.Жұбанов атындағы Ақтөбе өңірлік университеті
Педагогика факультетінің 4-курс студенттері

Сізді жетістікке жеткізетін дағдылар

Иллюстрация: Freepik.com

Адамдармен тез тіл табысып, әріптестік және серіктестік қатынас орната білу.

Адам қоғам бөлігі болғандықтан оның табысы, жұмыс нәтижесі, жетістікке жетуі басқа адамдармен қарым — қатынасына байланысты.

Сыни ойлау қабілетін дамыту. Кез келген жағдайды жан — жақтама бағалай, бақылай білу, сараптай отырып дұрыс шешім қабылдауға үйрену.

 Сандық жүйемен жұмыс жасау. Жаңа технологияларды, ақпараттандыру жүйлерімен жұмыс жасауға бейімделу, дағдылану.

Түпсанамен жұмыс және өзіңді басқара білу, яғни өмірдің жете мәнін түсіну.

Мақсатыңды айқындау, өзге керек емес жұмыстармен шұғылданбай өз жолыңды табу, тұлғалық қабілетіңді дамыту.

Ұқсас материалдар:

  1. «5 не үшін» техникасын білесіз бе?
  2. Антиципация деген не?
  3. Библиоклептоман деген кім?
  4. Библиосмия деген не?
  5. Өз өзіңізге деген сенімділікті арттырыңыз…
  6. Мұғалімдерге арналған 3 таптырмас сайт
  7. Ұстаздар қалай қосымша табыс таба алады?
  8. Ұстаздарға арналған тренинг: «Педагогтардың кәсіби жануы»
  9. «Көтеріңкі көңіл-күй-жанға қуат береді» сергіту тренингі
  10. «Сәттілік серік болсын» атты әлеуметтік-психологиялық тренинг бағдарламасы
  11. 11 сынып оқушыларына арналған тренинг- сабақ
  12. Жас маманға 8 кеңес

Кітап туралы 10 факт

Иллюстрация: Freepik.com

1. Жақсы жазатын авторларды оқығанда, жақсы сөйлеуді үйренесіз.

2. Мәдениет — бұл оқылған кітаптар саны емес, түсінген кітаптардың саны.

3. Кітап оқитын адамдар әрқашанда теледидар қарайтын адамдарды басқаратын болады.

4. Кітап әрқашанда фильмнен күштірек, себебі қиялымыз спецэффектілерге шектеу қоймайды.

5. Қаншалықты көп оқысаң, соншалықты аз еліктейсің.

6. Адамдар екі категорияға бөлінеді: кітап оқитындарға және оны тыңдайтындарға.

7. Қалайша тиыннын теңге қорланса, дәл солай оқылған түйіршектерден білім қорланады.

8. Денеміз үшін жаттығудағыдай, миымыз үшін жаттығу — оқу.

9. Ақылды болу үшін 10 кітап оқып алсаңыз жетеді, бірақ оларды табу үшін мыңдаған кітапты оқып алу қажет.

10. Кітаптарға сен. Олар ең жақын. Керек кезде үндемейді. Керек кезде сөйлеп, сізге бүкіл əлемді паш етеді.

Ұқсас материалдар:

  1. «5 не үшін» техникасын білесіз бе?
  2. Антиципация деген не?
  3. Библиоклептоман деген кім?
  4. Библиосмия деген не?
  5. Өз өзіңізге деген сенімділікті арттырыңыз…
  6. Мұғалімдерге арналған 3 таптырмас сайт
  7. Ұстаздар қалай қосымша табыс таба алады?
  8. Ұстаздарға арналған тренинг: «Педагогтардың кәсіби жануы»
  9. «Көтеріңкі көңіл-күй-жанға қуат береді» сергіту тренингі
  10. «Сәттілік серік болсын» атты әлеуметтік-психологиялық тренинг бағдарламасы
  11. 11 сынып оқушыларына арналған тренинг- сабақ
  12. Жас маманға 8 кеңес

Таңғажайып мүмкіндіктер орны

ҚазҰУ

Биылғы 2021 жылы еліміздегі алғашқы университет — әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың құрылғанына 87 жыл толып отыр.

Жоғары білім беру жүйесінің үнемі авангарды бола отырып, университет дамудың даңқты жолынан өтті және бүгінгі таңда ол беделді халықаралық ғылыми және білім беру қоғамдастықтарында Қазақстанды лайықты түрде көрсетуде.

Университеттің қарқынды дамуы қоғамдағы оң өзгерістермен ғана емес, сонымен қатар көрнекті ғалымдардың, ғылыми мектептердің негізін қалаушылардың қызметімен байланысты. ҚазҰУ-да жоғары ғылыми атақтармен, мемлекеттік сыйлықтармен және үкіметтік марапаттармен марапатталған үздік мамандар тобы бар. Олар көрнекті ғылыми жаңалықтардың авторлары, бірегей технологияларды жасаушылар.

әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті маңызды ғылыми-зерттеу мекемелерінің бірі болып табылады. Сонымен қатар, Қазақстан Республикасында көптеген ғылыми және кәсіби салалардағы студенттер мен магистранттар үшін ерекше және көрнекті оқу ордасы. Ол халықаралық оқытушылар мен студенттерді тартуға, жаһандық мәселелер бойынша ғылыми зерттеулер мен оқытуды қолдауға әртүрлі шет елдермен және аймақтармен академиялық байланыс орнатуда.

Университет академиялық бағдарламалардың кең спектрін ұсынады. Жыл сайын ҚазҰУ-дың 2000-нан астам студенттері тілдік дайындықтан, сондай-ақ шетелдік ғылым мен білім беру мекемелерінде оқудан өтеді. Университет жыл сайын 600-ден астам оқытушылар мен әкімшілік қызметкерлерінің шетелдік конференцияларға, шетелдік жоғары оқу орындары мен ұйымдарына (ТМД елдеріне, Еуропаға, Солтүстік және Оңтүстік Америкаға, Таяу Шығысқа және Азияға) іссапарларын ұйымдастырады.

Университет өзінің миссиясын тек білім беру мекемесі ретінде ғана емес, сонымен қатар ғылым жетістіктеріне негізделген жаңа білімді дамытудан танытып келелі. Бұл тәсілмен ғылыми зерттеулерге тек оқытушылар ғана емес, сонымен қатар университеттің студенттері, магистранттары мен докторанттарының көп бөлігі де қатысады. Шындығында, бүгінде ҚазҰУ — инновациялық зерттеу университеті. Сонымен қатар, ҚазҰУ әлемдегі ең озық технологиялық 50 университеттің бірі.

Дәл осы оқу орнының магистранты ретінде, мен университет өз студенттеріне өсіп келе жатқан заманауи әлемді дұрыс оқып үйрену үшін көптеген мүмкіндіктер ұсынады деп үлкен сеніммен айта аламын.

Маханбетияр Ақнұр
әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті
“Философия және сасаттану” факультеті,
“Педагогика және психология” мамандығының
1 курс магистранты

Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетіндегі педагогика және психология

Аңдатпа

Мақалада Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің білім беру саласындағы орны, тарихы сонымен қатар, жеткен жетістіктері баяндалады. Университеттің оқытушылық құрамы мен оқу процессі жайлы сөз етіліп, философия және саясаттану факультетіне ерекше тоқталып өтілген.

Тірек сөздер: Әл-Фараби университеті, факультет, философия және саясаттану факультеті, педагогика және психология мамандығы, жетістіктер, рейтинг.

Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің тарихы сонау 30-жылдардан бастау алады. Ең алғаш 1933 жылы университеттің құру жайлы Қаулы қабылданып, 1934 жылы ашылу салтанаты болған. Университеттегі ең алғашқы факультеттің бірі – биология және физика-математика факултеті құрылып, онда 54 студент білім ала бастаған.

Университет жоғары білім беру сапасымен ерекшеленеді. 2012 жылғы әлемдік үздік 390-шы университет. Сонымен қатар, 72 ірі компания жетекшілері мен кадр бөлімі мамандары арасында жүргізген сауалнама негізінде жасалған «Рейтинг.kz» зерттеу орталығы жүргізген зерттеудің қорытындысы бойынша әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті – 41,7 пайыз жинап, 5-орында тұр [1].

Ал, университеттің ресми парақшасында «Жаһандық ең танымал және беделді Quacquarelli Symonds (QS) рейтингтік агенттігі әлемнің жоғары оқу орындары бойынша зерттеудің биылғы жылғы нәтижелерін жариялады. QS аналитикалық есебінде атап өтілгендей, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ 42 орынға ілгерілеп, жаһандық рейтингте 165-орынды иеленді және «әлемнің ең үздік 200 университеттерінің қатарына енген алғашқы қазақстандық жоғары оқу орны болды. Посткеңестік елдерден тек екі университет қана осы топқа еніп отыр – М.В. Ломоносов атындағы Мәскеу мемлекеттік университеті және әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті» [2]- деп, хабарлайды.

Университетің соңғы жылдары жеткен жетістігінің бірі – «Бес жұлдыз» басымдық белгісін иеленуі. Британдық QS компаниясы жүргізген зерттеулердің нәтижесінде университеттің ғылымдағы жетістіктері, оқу процесіні, зерттеулер мен инновациялық жаңалықтары, жұмысқа

орналастыру мүмкіндіктерін үздік деп бағаланып, осындай «Бес жұлдыз» белгісіне ие болған. Аталған университет жетістіктері оқу орнының оқу процесінің дұрыс ұйымдастырылғандығының, сапалы білім беру жолға қойылғандығының, инновациялық технологиялар кеңінен енгізілгендігінің дәлелі болмақ.

З.Қабдолов, Қ. Сәтбаев, Ә. Марғұлан, М.Әуезов, Ә. Кекілбаев, Ә. Нұршайықов, Қ.Мызалиев, М.Мағауин, Д.Исабеков, т.б. сияқты әдебиет әлемінің майталмандары мен көрнекті ғалымдар, мәдениет қайраткерлері білім алып шыққан білім ордасында қазіргі кезде 37 мамандық бойынша мамандар дайындайды, 2000-нан астам білікті оқытушылар жұмыс жасайды, оның ішінде 1000-нан астамы ғылым докторы мен кандидаттары, 100 академик және 50-ден аса философия докторы бар.

Жалпы университетте 13 факультет бар:

  1.  Биология және биотехнология факультеті;
  2.  Журналистика факультеті;
  3.  География және табиғатты пайдалану факультеті;
  4.  Физика-техникалық факультеті;
  5.  Механика-математика факультеті;
  6.  Халықаралық қатынастар факультеті;
  7.  Шығыстану факултеті;
  8.  Заң факультеті;
  9.  Философия және саясаттану факультеті;
  10.  Химия және химиялық технология факультеті;
  11.  Филология, әдебиеттану және әлем тілдері факультеті;
  12.  Тарих, археология және этнология факультеті;
  13.  Экономика және бизнес жоғарғы мектебі.

Осының ішінде «Философия және саясаттану» факультеті 1947 жылы құрылды. Факультеттің алғашқы түлектері — ҚР ҰҒА Академигі, философия ғылымының докторы Әбділдин Ж.М., философия ғылымының докторы, профессор Қасымжанов А.Х., ҚР ҰҒА Академигі, экономика ғылымының докторлары Әубәкіров Я.Ә., Сағадиев Қ,А., философия ғылымының докторлары, профессор Әженов М.М., профессор Темірбеков С.Т. және басқалары. Қазақстанның психология, философия және саясаттану ғылымдарының негізін салушылар Т.Т. Тәжібаев., А.Х. Қасымжанов., Т.К. Мұстафиннің есімдері факультет тарихында алтын әріптермен жазылды. Факультеттегі үш аудитория осы ерекше ғалым-педагогтардың атында. Факультеттің дамуына ерекше үлес қосқан профессорлардың қатарына Аитов Н.А., Рахматуллин К.Х., Орынбеков М.С жатқызуға болады [3].

Бұл факультеттің құрамына кіретін педагогика және психология мамандығы бойынша білікті мамандар дайындалады. Оқыту екі тілде – қазақ және орыс тілдерінде жүргізіледі. Оқу мерзімі 4 жыл, күндізгі бөлімде. Оқуды аяқтаған соң студентке «Педагогика және психология бакалавры» академиялық дәрежесі беріледі. Студент ары қарай университетте магистр дәрежесін алу үшін сынақ тапсырып, оқуын жалғастыра алады.

Жалпы қоғамда бұл мамандықтың маңызы зор екені белгілі. Маман иесі жалпы орта мектептерде, жекеменшік мектептерде, лицейде, колледжде, балабақшалар мен түзету мекмелерінде, әкімшілікте, аудандық, облыстық білім беру департаменттерінде жұмыс жасай алады. Бұл мамандық бойынша кәсіби іс-әрекеттер бағыты төмендегідей [2]:

  1.  оқушылар мен студенттік топты ұйымдастыру;
  2.  оқушылар тұлғасын қалыптастыру және дамыту;
  3.  көпшілік пен жұмыс берушілер байланысын орнату;
  4.  оқушыларды оқыту мен тәрбиелеу;
  5.  жаңа педагогикалық технологияларды ендіру;
  6.  кәсіби біліктілік пен ғылыми-теориялық білімді жетілдіру;
  7.  психодиагностикалық жұмыс;
  8.  психологиялық кеңес;
  9.  психотерапия;
  10.  психокоррекция;
  11.  психопрофилактика.

Аталған кәсіби іс-әрекет бағыттары студенттік білікті де шебер маман болып жоғары оқу орнын бітіруге бағытталған оқу үрдісінің бағдары. Университет Педагогикалық және психологиялық пәндерді оқытуда студенттердің теориялық білім алуына ғана бағытталмай, практика жүзінде жүзеге асыруын қамтамасыз етуде. Нағыз маман теория мен практиканы ұштастыра білген маман екені белгілі. Сондықтан да, факультетте шет ел білім беру жүйесіндегі психологиялық және педагогикалық әдіс-тәсілдер мен тәжірибиелерге сүйеніп оқу процессі ұйымдастырылған.

Қорыта келе, білім деген теңізге терең бойлау үшін оқытушының бағыт-бағдары маңызды болып табылады десек, сол білімді тәжірибеде қолданып, теориясын сіңіретін орын жоғары оқу орыны екені мәлім. Сондай оқу орындарының бірі – Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті. Оқыту үрдісі — озық, оқытушылық құрамы — сапалы білім ордасы, болашақта да талай атақты ғалымдар, мәдениет қайраткерлерін шығаратындығына сенімдіміз.

Пайдаланған әдебиеттер тізімі:

  1. https://www.azattyq.org/a/kazakhstan_university_rating/24632207.html

2. Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің ресми сайты //https://www.kaznu.kz/kz/14948/page/

3. https://kk.wikipedia.org/wik//

Қожаназарова Бибіфатима Сарниязқызы
Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық
университетінің Педагогика және психология
мамандығының 1-курс магистранты

Ғылыми жетекшісі: пед.ғ.к., доцент м.а.
Әрінова Бақыт Айтуовна

Пістенің пайдасы мен зияны

Пісте адам ағзасына қалай әсер етеді?

Жүрек-қан тамыр жүйесін реттейді.

Бар-жоғы 50 грамм пісте ағзаға керек Е дәруменінің күндік қажеттігі. Магнийға өте бай.

Егер күніне 100 грамм мөлшерінде пайдалансаңыз тек атеросклерозбен, миокард инфарктысының да алдын аласыз.

Пісте асқазандағы қыжылды басады.

Жастық пен сұлулықты сақтайды.

Күнбағыс дәрумендерге бай. Құрамында:А, Е, D, В дәрумендері бар.Сол үшін косметологияда жиі пайдаланады.Қартаюдың алдын алады.Көру қабілетіне, тері, шаш пен тырнаққа жақсы әсер етеді. Безеуді жою үшін де көмегі зор.

Жүйке жүйесін тыныштандырады.

Пісте жүйке жүйесін тыныштандырып, депрессиядан, ұйқысыздықтан құтқарады. Темекіге деген тәуелділікті азайтады.

Қуаттылығы:
-100 грам пісте 600 ккал. Каллориясы өте көп.
-300 грамм пісте шағуды жиі қайталау адамның семіруіне себеп болады.

Пістенің зияны қандай?

Кез келген өнімнің пайдалы жағымен қатар зиянды жағы болады.

Мысалы, пістені
асқазан жарасы, энтероколит, өт жолы ауыратын, подагра сынды сырқаты бар адамдар үшін тұтынуға болмайды.

Сақ болыңыз: Кадмий

Күнбағыстың зияны – өсімдікке топырақ, ауа мен судан сіңетін кадмийдің жоғарлылығы. Кадмий адам ағзасына кері әсер ететін элемент.Бүйрек ауруларын туындатады.

Тіске зияны
Егер пістені жиі шағатын болсаңыз тіс эмалы бұзылады.

Соқыр ішек

«Пістені күнделікті тұтыну соқыр ішекке алып келеді» Пістені қабығымен бірге жегенде ғана ол асқазан мен ішек жолдарын ластап нәтижесінде адам соқыр ішекпен ауруы мүмкін.

Пістеге тәуелділік

Медицина тұрғысынан пістеге деген тәуелділік деген диагнозы жоқ тіркелмеген.

СОНЫМЕН Не істеу керек: пісте шағу керек пе, шақпау керек пе?

Құрамындағы дәрумендер, аминокислота, макро- және микроэлементтер байлығын есепке алсақ ол ағзаға пайдалы.

Бірақ құрамындағы кадмийді ескере отырып оны көп мөлшерде тұтынбаңыз. Күніне 50-150 гр артық шақпаңыз

Дұрысы қуырылған емес шикі пісте ағзаға пайдалы
Қуырылған кезде пайдасы мүлде болмайды есіңізде сақтаңыз.

Дереккөз: «Ауырмаңыз!» газеті.

Қырыққабаттың қырық емі

Иллюстрация: Freepik.com

Қырыққабаттың құрамында ағзаға сергектік беретін сөл көп. Сондықтан оны жұмыстан шаршағанда, қажығанда жеген өте пайдалы. Оны қалай жесе де пайдалы.

Ашыған қырыққабат тәбетті, асқазанның сөл бөлуін күшейтіп, ас қорытуды жақсартады.

Ашыған қырыққабатты ас қорыту жүйелерінің бұзылуының (қыжылдау, құсу, кекіру, жүрек айну, ықылық ату) алдын алу үшін пайдалануға болады.

— Қырыққабаттың ашығаны  семіруге, шыжыңдыққа да қарсы ем.

— Қырыққабат сөлі (бұзылмаған) асқазанның әлсіреуін, қарын, ұлтабар жарасын, өт қабының, бауырдың әртүрлі ауруларын, асқазан қабынуын, тоқ ішек жарасының қабынуын емдейді.

Сары ауру мен көк бауыр ауруларына да қырыққабат сөлін ішу қажет.

— Қырыққабат шырыны асқазан сөліндегі қышқылдың көбейген кезінде, қарын ауырғанда қолданылады.

— Ауыз қуысы ойылып, қабынып ауырғанда қырыққабат сөлін сумен араластырып, ауызды, тамақты шаяды.

Бас ауырғанда, буын сырқырағанда ауырған жерге қырыққабаттың жас жапырағын жабыстырса, ауруды тез басады.

Дереккөз: «Ауырмаңыз!» газеті.

Алоэден жасалатын 10 дәрмек

Суық тигенде. Бұл қоспаны дайындау үшін сізге 300 грамм алоэ жапырақтары, 3 ас қасық бал және 3 ас қасық спирт қажет. Жапырақтарды еттартқыштан өткізіп, бал және спиртті қосып, жақсылап араластырыңыз. Күн сайын бір шай қасықтан 3 мезгіл қабылдау керек.

Мұрын бітелгенде. Алоэнің балғын сығындысына 1/10 қатынасында қайнаған су құйып, ерітіндіні науқастың жағдайы жақсарғанша күніне 2-3 реттен тамызуға болады.

Гайморит. Бірдей мөлшерде алоэ шырынын, сүйелшөп (чистотел) және бал керек деп жазады «Ауырмаңыз!» газеті. Бәрін араластырып, күніне 5-10 тамшыдан үш мезгіл тамызып, шайып тастау керек.

Жөтел кезінде. Жарты стакан алоэ шырынын 3 ас қасық бал және 50 грамм тұздалмаған сары маймен араластырыңыз. Күн сайын 2 рет тамақ алдында бір ас қасықтан қабылдаңыз. Емдеу курсы бір аптадан кем болмауы тиіс.

Тамақ ауырғанда. Каланхоэ гүлі де әр үйден табылатын бөлме өсімдігі. Оның шырынын тура сол мөлшердегі сумен араластырып, күніне бірнеше рет тамағыңызды шайыңыз. Тамақ ауруы бірден басылады.

Құлақ ауырғанда. Ауырған құлаққа 1-2 тамшы каланхоэ шырынын тамызу керек. Жаңа сығылған шырынға мақта тампонын малып, құлаққа 20 минутқа қойыңыз. Кемі 10 күн, күніне 2-3 рет қайталау қажет.

Теріскен шыққанда. Алоэнің орташа жапырағын (5 г) ұсақтап тураңыз. Оны қайнаған салқын суға салып, 6-8 сағатқа қалдырамыз. Сүзіп алып, мақтаны осы тұнбаға малып, теріскен шыққан көзге басу керек.

Көз ісіп, қызарғанда. Компьютер, экранға ұзақ қарау салдарынан көз қызарып, жанары бұлдырай бастаған жандар каланхоэ шырынын көзге 1-2 тамшыдан күніне 3-4 рет тамызса нәтижесін көреді.

Жара, жарақаттар кезінде. Алоэ жапырағын кесіп алып, жараның үстіне таңып қою керек. Бірнеше сағаттан кейін жара кішірейе бастайды. Жапырақты бірнеше рет ауыстырған дұрыс.

Күйік шалғанда. Кесілген алоэ жапырақтарына бал қосып, 30 күн қараңғы жерге қоямыз деп жазады «Ауырмаңыз!» газеті. Дайын болған кезде жапырақтарды одан да ұсақ етіп турап, қайтадан бал қосып, компресс түрінде қолданамыз.

50 грамм каланхоэ жапырақтарын еттартқыштан өткізіп, оны екі қабатталған дәкеге салып, күйік немесе үсік шалған жерге таңу керек. Оны әр 8-10 сағат сайын ауыстырып тұрған жөн. Ал оның шырынына жұмыртқаның ағын қосып, күйік шалған жерге жақса, тез жазылады.

Есте болсын: Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымының мәліметінше, алоэ биологиялық белсенді заттарға өте бай өсімдік екен. Жер бетінде алоэнің 400-ден аса түрі кездеседі, бірақ тек 20 түрінде ғана емдік қасиет бар.

Алоэ жапырақтарында 75-тен аса пайдалы микроэлементтер бар, олар ағзаның ауруға қарсылығын күшейтіп, ас қорыту жүйесін реттейді.

Дереккөз: «Ауырмаңыз!» газеті.

Күйзеліске түсудің себебі неде?

Иллюстрация: Freepik.com

Статистикалық мәліметтерге сүйенсек, Америкада күйзелістен 15 миллион адам зардап шегеді екен. Нақты саны келтірілмегенімен, біздің елімізде де күйзеліске түсетіндер аз емес. Оған әртүрлі жағдайлар себеп болады.

Тұқым қуалаушылық, басынан өткізген зорлық, созылмалы кеселдер, тіпті күтпеген тосын жағдай да күйзеліске түсіреді екен. Жақында «FYІ» атты интернет-басылым депрессияның әдеттегіден тыс 7 себебін атап көрсетті.

1. Шектен тыс пысықтық

Американың Педиатрия академиясы уақытының көбін түрлі ортада, көпшілік орындарда өткізетін жасөспірімдерде күйзелістің классикалық белгілері байқалатынын анықтаған. Оқымыстылар мұны балалардың тек мектепте ғана емес, одан тыс жерлерде де пысық болып көрінгісі келуімен түсіндіреді.

2. Интернет

Онлайнда ұзақ уақыт отыру да адамды күйзеліске түсіреді екен. Аталмыш дертке негізінен 16 жастан асқан жасөспірімдер тез шалдығатын көрінеді. Интернет оларды шын өмірден алшақтатып жіберетіні тағы бар.

3. Ұйқы қанбау
Ұйқының қанбауы да күйзеліске түсудің бір себебі. 6 және 7 сағаттық ұйқының арасында да адамның психикалық жағдайына әсер ететін үлкен айырмашылық бар.

4. Ертеңге қалдыру

Зерттеушілер бүгінгі істі ертеңге қалдыратын адамдардың да белгілі бір уақыттан кейін күйзеліске түсетінін айтады. Негізі көбіне өзіне сенбейтін адамдар бүгінгі істі ертеңге қалдыратын көрінеді. Ал адам күйзеліске түскен кезде өз қабілетіне, табысқа жететініне сенбей қалады. Нәтижесінде атқарылмаған шаруаларының тізімі көбейіп, ол күйзеліске түсіреді.

5. Балалар арасындағы бақталастық

Балалар арасында ата-ана назары үшін бақталастықтар болып тұрады деп жазады «Ауырмаңыз!» газеті. Доктор Роберт Уолдинджердің зерттеулеріне қарағанда, бала кезінде туған бауырларымен көп жанжалдасқан адамдар есейгенде күйзеліске көп түсуі мүмкін екен.

6. Қалалық өмір

Әдетте қалалықтар күйзеліске түсуге бейім тұрады, психикалық ауруларға төзімсіз болатын көрінеді. Зерттеушілер оның себебі экология немесе қаланың қарбалас тіршілігінен емес, көпшілік арасында өзін жалғыз сезінуден болады дейді. Себебі кейбіреу қалада өзін көпшіліктен бөлініп қалғандай жалғыз сезінеді екен.

7. Витамин жетіспеушілігі

Кейде тамақ құрамында В6 және В12 витаминдері жетіспесе де адамдкүйзеліске түседі. Сондықтан тамағыңыздың құрамында осы витаминдердің жеткілікті болуын қадағалаңыз. Бұл, әсіресе, егде жастағы адамдарға өте қажет.

Дереккөз: «Ауырмаңыз!» газеті.